برای داشتن موهای سالم و زیبا چه غذاهایی بخوریم؟

بسیاری از مردم دوست دارند موهای سالم و قوی داشته باشند. سرعت رشد مو در افراد متفاوت است و به سن افراد، سلامتی آنها، ژنتیک و نوع رژیم غذایی بستگی دارد. سن و ژنتیک قابل تغییر نیستند اما می توان با داشتن یک رژیم غذایی خوب موهای سالم تری داشته باشیم و از ریزش مو جلوگیری کنیم.

منابع غذایی برای داشتن موهای سالم:

1- تخم مرغ

تخم مرغ بعلت داشتن پروتئین، بیوتین، روی و سلنویم بهترین ماده غذایی برای رشد و سلامت مو می باشد. فولیکول های مو بیشتر از جنس پروتئین هستند و کمبود پروتئین باعث ریزش مو می شود. همچنین بیوتین برای تولید پروتئین مو (کراتین) ضروری است برای همین اغلب برای رشد مو مکمل بیوتین توصیه می شود. روی و سلنویم نیز عناصری هستند که برای سلامت و رشد مو لازم و ضروی می باشند، بدین ترتیب تخم مرغ یکی از بهترین منابع غذایی برای رشد موی سالم و ممانعت از ریزش مو محسوب می شود.

2- توت ها (Berriers)

توت ها (مثل توت فرنگی و یا بلو بری و سایر بری ها...) با داشتن ترکیبات مفید و ویتامین های فراوان می توانند باعث افزایش رشد مو شوند. یکی از ویتامین های موجود در توت ها ویتامین C است. این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که فولیکول های مو را از تهاجم رادیکالهای آزاد آسیب زننده، حفظ می کند. همچنین این ویتامین در تولید کلاژن موثر است کلاژن پروتئینی است که مانع از شکنندگی مو می شود. کمبود آهن باعث ریزش مو می شود و ویتامین C باعث جذب آهن از رژیم غدایی است.

3- اسفناج

این سبزی منبع غنی از ویتامینهای A و C، آهن و فولات است. ویتامین A به تولید سبوم در غدد پوستی کمک می کند این ماده در حفظ رطوبت و سلامت مو نقش دارد. اسفناج بهترین منبع گیاهی سرشار از آهن است. آهن به گلبولهای قرمز در حمل اکسیژن به کمک می کند. اکسیژن در سراسر بدن حمل می شود تا سو خت و ساز و ترمیم انجام شود. کمبودآهن از عوامل مهم ریزش مو است. 

4- ماهی های چرب

ماهی های چرب مانند سالمون (Salmon)، شاه ماهی(Herring)، و ماهی Mackerel، سرشار از امگاه سه هستند. امگا سه باعث کاهش ریزش مو و افزایش تراکم مو می شود. همچنین دارای ویتامین Bو D3 و سلنیوم هستندکه به داشتن موهای قوی و سالم کمک می کند.

5- سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین با سیب زمینی متفاوت است. دارای مقدار زیادی بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. ویتامین A با دخالت در تولید سبوم به سلامت مو کمک می کند همچنین باعث داشتن موهای ضخیم تر و افزایش سرعت رشد مو می شود.

6- آووکادو

دارای اسیدهای چرب ضروری است که دربدن ساخته نمی شوند و کمبود این اسیدهای چرب باعث ریزش مو می شود. همچنین منبع سرشار از ویتامین E است این ویتامین نیز یک آنتی اکسیدان قوی است که باعث ترمیم موهای ضعیف و فولیکولهای آسیب دیده مو و افزایش رشد مو می شود.

7- آجیل و دانه ها

آجیل(مخصوصا بادام و گردو) و دانه ها ( بذر کتان و دانه چیا) دارای ویتامین E،ویتامینB، روی و مقادیری اسیدهای چرب ضروری هستند که درسلامت و افزایش سرعت رشد مو اهمیت دارند.

8- انواع فلفل شیرین

فلفل شیرین مثل فلفل دلمه ای با داشتن ویتامین های A و C در سلامت و رشد مو موثرند.

9- میگو و صدف

یک ماده بسیار مغذی حاوی مقادیر قابل توجهی پروتئین، آهن، روی، ویتامینB،ویتامین D و کمی هم امگا سه می باشد. برطبق آنچه قبلا ذکر شد این مواد در رشد و سلامت مو نقش بسزایی دارند و باعث شدند که میگو یکی از بهترین منابع غذایی برای حفظ سلامت مو باشد.

10- لوبیا

انواع لوبیا منبع خوبی از روی هستند. روی به رشد مو و ترمیم مو کمک می کند. علاوه بر روی، لوبیا دارای پروتئین، آهن و بیوتین نیز می باشد.

11- سویا

لوبیای سویا دارای ترکیب ویژه ای بنام spermidine است که در رشد مو بسیار موثر است.

12- گوشت قرمز

گوشت قرمز چون منبع بسیار خوبی از پروتئین و آهن ( آهنی که بسیار راحت جذب می شود) است برای سلامت مو و جلوگیری از ریزش مو اهمیت دارد.

 

منبع :Healthline

سیب زمین شیرین

 

انواع فلفل شیرین