رژیم های غذایی و اصول تغذیه صحیح

۱۹ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

نوشیدنی های سم زدا هنگام آلودگی هوا

آلودگی هوا مشکل بزرگی است که همه مردم را درگیر می کند چراکه همه ناگزیر از تنفس کردن هستند و هوای آلوده شهرها مملو از مواد سمی است که سلامتی انسان را بخطر می اندازد. آلودگی هوا علاوه بر اینکه می تواند بیماریهای تنفسی بوجود بیاورد و به ریه ها آسیب برساند؛ می تواند موجب بیماریهای قلبی عروقی، خستگی، سردرد، تنگی نفس، سوزش چشم،بینی و گلو، آسیب به کبد، طحال و خون شود.

در پستهای قبلی سایت سیبوتا در مورد رژیم غذایی مناسب هنگام آلودگی هوا مطالبی عنوان شد و بطور خلاصه می توان گفت که هنگام آلودگی هوا مواد غذایی که دارای ویتامین های CوEوA و همچنین امگا سه و منیزیم هستند می توانند بسیار مفید باشند. (برای مطالعه بیشتر در مورد رژیم  غذایی هنگام آلودگی هوا کلیک کنید.)

نوشیدنی های سم زدا هنگام آلودگی هوا

هنگام آلودگی هوا بهتر است مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید. پیشنهاد می شود نوشیدنی های سم زدا را آماده کنید و همراه خود به محل کار ببرید یا برای فرزندانتان تهیه کنید تا در مدرسه بنوشند.

1- آب هویج

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

آیا قند موجود در میوه ها مضر و چاق کننده است؟

قند موجود در میوه ها گلوکز و فروکتوز است. گلوکز وقتی وارد خون می شود می تواند مورد استفاده سلولهای بدن قرار بگیرد. اما فروکتوز باید قبل از استفاده شکسته شود و به گلوکز تبدیل شود. این عملیات در کبد اتفاق می افتد. فروکتوز اضافی نیز در کبد به چربی تبدیل می شود. پس رژیم غذایی با فروکتوز بالا شما را چاق می کند. اما رژیم غذایی سرشار از میوه ها یک رژیم چاق کننده نیست و هیچ وقت کسی دیده نشده که با خوردن میوه، اضافه وزن پیدا کند و چاق شود. 

نکته مهم این است که وقتی میوه می خورید علاوه بر قند میوه، مقداری آب، ویتامین، مواد معدنی،آنتی اکسیدان و فیبر وارد بدن شما می شود. وجود آب و فیبر موجود در میوه ها باعث می شود که عملیات هضم به کندی صورت بگیرد و یک دفعه بعد از خوردن میوه قند خون شما بالا نرود.بعبارت دیگر شاخص گلایسمی بیشتر میوه ها متوسط یا کم است و این ویژگی مهم باعث می شود که سطح قند خون به آرامی افزایش یابد و شما مدت بیشتری احساس سیری کنید و اشتهای شما کنترل شود. اما وقتی قندهای فراوی شده مانند شکر سفید، شکر قهو ه ای،شربت ذرت با فروکتوز بالا((high fructose corn syrup) که بیشتر در نوشابه ها استفاده می شود)؛ می خورید مقدار قند خون یکدفعه افزایش می یابد و مقدار فروکتوز که یکدفعه زیاد می شود به کبد آسیب می رساند و این نوع قندها که بصورت افزودنی استفاده می شوند برای سلامتی مضر هستند و می توانند چاق کننده هم باشند.

پس میوه ها با وجودی که فروکتوز دارند به دو دلیل خطرناک نیستند اول اینکه میوه ها اینقدر زیاد خورده نمی شوند که فروکتوز آنها مشکل ساز باشد.دوم اینکه بخاطر آب و فیبر موجود در آنها و هضم آرام آنها،شاخص گلایسمی پائینی دارند.

نکته:خوردن میوه کامل بهتراز آب میوه است.زیرا وقتی آب میوه را می گیرید فیبر آن را دور می ریزید. پس میوه به آب میوه خیلی ترجیح دارد.

تحقیقات نشان داده رژیم غذایی که میوه بیشتری دارد احتمال ابتلا به دیابت نوع دو، چاقی، سرطان، فشارخون بالا و بیماریهای قلبی را کمتر می کند. پس با خیال راحت میوه بخورید مطمئن باشید چاق نمی شوید.

منابع:

Science Focus

Medical NewsToday

Aaptiv

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

چه غذاهایی باعث چاقی شکمی می شود؟

چاقی شکمی (Belly fat)

دلایل مختلفی برای چاق شدن وجود دارد مثل رژیم غذایی نادرست، زندگی کم تحرک و ورزش نکردن، استرس و ژنتیک. می توان با بهبود روشهای تغذیه ای، ورزش کردن، کم کردن استرس و ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی با چاقی مبارزه کرد و به وزن ایده ال رسید. (برای اینکه بدانید وزن ایده ال شما چقدر است کلیک کنید.)

دو نوع چاقی شکمی وجود دارد:

احشایی(Visceral): چربی در اطراف اندام ها (مثلا اطراف کبد) قرار گرفته است.

زیرجلدی(Subcutaneous): چربی در زیر پوست قرار گرفته است.

عوارض ناشی از چربی احشایی بیشتر از چربی زیر جلدی است و می توان با تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی صحیح آن را برطرف کرد.

نکته قابل توجه: حتی افراد با وزن طبیعی با چربی شکمی در معرض عواقب خطرناک ناشی از چاقی شکمی هستند.

اثرات منفی چاقی شکمی روی سلامتی:

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

بیوتین ویتامین زیبایی

بیوتین (Biotin)

بیوتین یکی از ویتامینهای گروهB است به آن ویتامینB7،  ویتامینH و کوآنزیمR نیز می گویند. مثل سایر ویتامینهای گروه B، محلول در آب است. نقش بسیار مهم بیوتین تولید انرژی است و وجود آن برای متابولیسم کربوهیدراتها و چربی ها لازم است. کربوهیدراتها و چربیهای باید به واحدهای سازنده خود تجزیه شوند تا برای بدن قابل استفاده باشند و انرژی تولید کنند و در این پروسه مهم ویتامینB7 نقش بسزایی دارد. علاوه براین ویتامین بیوتین برای سلامت پوست،مو و ناخن ها ضروری است. به بیوتین ویتامینH نیز گفته می شود که از کلمه های آلمانی Haar und Haut  به معنی پوست و مو گرفته شده است.همچنین بیوتین نقش مهمی درسلامتی کبد و سیستم عصبی دارد. بدن قادر است مقداری بیوتین بسازد ولی بیشتر بیوتین مورد نیاز بدن باید از منابع غذایی تهیه شود. 

کمبود این ویتامین کمتر دیده شده است مگر در افراد سیگاری،کسانی که مشروبات الکلی مصرف می کنند،زنان باردار، کسانی که بیماری  Crohn یا بیماری کبدی دارند و یا کسانی که عادت دارند تخم مرغ خام(سفیده) بخورند.از علائم کمبود بیوتین، خشکی چشم،ترک خوردن در طرفین دهان،پوست پوسته پوسته، ریزش مو و افسردگی است.

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

پرتقال میوه ای خوشمزه و بمب خاصیت

ارزش تغذیه ای پرتقال

پرتقال مانند یک کپسول بزرگ مولتی ویتامین است دارای ویتامینC، ویتامینA، ویتامینB1(تیامین)، ویتامینB2(ریبوفلاوین)، نیاسین(B3)، ویتامینB6، فولات(B9)،اسید پانتوتنیک(B5) است همچنین دارای مقداری کولین(Choline) می باشد.پتاسیم،منیزیم،کلسیم و مس و فیبر نیز دارد. همچنین  دارای مقدار خیلی کم پروتئین می باشد.

 

نقش پرتقال در سلامتی انسان:

1- داشتن پوستی سالم و شفاف و تاخیر در پیری پوست

پرتقال سرشار از آب و ویتامینc است که در آبرسانی پوست و تسریع  تولید کلاژن نقش بسزایی دارد. تولید کلاژن از چین و چروک پوست جلوگیری می کند. همچنین پرتقال دارای اسیدهای آلی، فلاونوئیدها و سایر مواد مغذی است که می تواند پوست را تغذیه کند و سالم نگه دارد. پرتقال حاوی مقادیر بسیار خوبی از ویتامین A است و این ویتامین برای حفظ سلامت مخاط و پوست لازم است.

2- درمان کم خونی

این میوه پرخاصیت دارای مقدار قابل توجهی اسید فولیک است و می تواند مانع کم خونی شود. همچنین دارای مقدار زیادی ویتامینc است. این ویتامین باعث جذب آهن در بدن می شود.بعبارت دیگر اگر مقدار زیادی آهن در خون وجود داشته باشد اما ویتامینc نباشد، آهن نمی تواند جذب شود. ( اطلاعات بیشتر در مورد انواع کم خونی و علتهای آن)

3-تنظیم فشار خون

پرتقال سرشار از پتاسیم است که می تواند فشارخون را تنظیم کند و مطالعات نشان داده پرتقال در رژیم غذایی می تواند خطرات ابتلا به بیماریهای مرتبط با فشار خون را نیز کاهش دهد.

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

7 روش برای تقویت روحیه با غذا

Good Mood Food

خوردن چه غذاهایی حالمان را خوب می کند؟

ما در دنیایی پراسترس زندگی می کنیم و زندگی روزمره می تواند ما را خسته، مضطرب و یا افسرده بکند. دانشمندان معتقد هستند "مغز انسان از چیزهایی که می خوریم یا می نوشیم تاثیر می گیرد". مثلا خوردن غذاهایی که کربوهیدارت زیادی دارد شما را ریلکس و شاد می کند. تحقیقات نشان داده کسانی که رژیم لاغری می گیرند و کربوهیدرات نمی خورند بعد از دو هفته کم کم احساس افسردگی می کنند و یا مثلا غذاهایی که پروتئین بیشتری دارند باعث هوشیاری بیشتر ، افزایش تمرکز و قدرت تصمیم گیری سریع تر می شوند. در یک مطالعه، وقتی دانش آموزان بعدازظهر امتحان داشتند؛ گروهی برای ناهار گوشت و سالاد خوردند (پروتئین زیاد) و گروه دوم برای ناهار ماکارونی با سس خامه ای(کربوهیدارت بیشتر) خوردند. گروه دوم که ناهارشان کربوهیدارتی بود هنگام امتحان دچار خواب آلودگی بودند و زمان طولانی تری مشغول امتحان بودند و گروه که مواد پروتئین خورده بودند هوشیارتر بوده با تمرکز و سرعت بیشتر امتحان را گذراندند.

دریک مطالعه دیگر که در کشور سوئیس انجام شد، به افرادی که دچار استرس شدید بودند 1.4 اونس شکلات تلخ دادند؛ شکلات تلخ علاوه براینکه استرس این افراد را کاهش داد؛ روحیه شان را نیز بهتر کرد.چگونه این اتفاق می افتد؟شکلات تلخ مقدار هورمون استرس (کورتیزول) را پائین می آورد. علاوه براین ترکیباتی در شکلات تلخ وجود دارد که فشارخون افزایش یافته را پائین می آورد و این باعث روحیه بهتر می شود و دلیل سوم طعم شکلات تلخ است که یک تغییر دهنده روحیه قوی است.

ترکیب کاکائو و بلوبری می تواند تمرکز را به مدت پنج ساعت بالا نگه دارد.

غذاهای پروتئینی کمک می کند مغز شما با کارایی بالاتری کار کند.

غذاهای کربوهیدارتی برای ریلکس کردن و خواب راحت تر مفیدند.

سبزیجات سبزرنگ و ماهی های روغنی مانند سالمون می توانند با افسردگی مبارزه کنند.

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

کولین یک ماده مغذی مفید برای مغز و اعصاب و کبد

Choline

کولین یک ماده مغذی است که برای عملکرد طبیعی بدن و سلامت انسان ضروری  است. این ماده مغذی اخیراً (در سال 1998) شناخته شده است.کولین ویتامین یا ماده معدنی نیست. اما از لحاظ ساختاری به ویتامین هایB شبیه می باشد. کولین به مقدار کم در کبد ساخته می شود و بیشتر باید ازطریق رژیم غذایی وارد بدن شود. مغز و سیستم عصبی به کولین برای تنظیم حافظه، خلق و خو، کنترل عضلات و عملکردهای دیگر نیاز دارند. همچنین بدن برای تشکیل غشاء سلولها نیازمند کولین است. کولین برای رشد اولیه مغز حیاتی می باشد. همچنین برعمکرد کبد و متابولیسم اثر گذار است.

نقش کولین در بدن:

1- کولین برای رشد سالم جنین بویژه رشد مغز و سیستم عصبی آن ضروری است.

2- کولین برای تقویت غشاء سلولهای بدن لازم است.

کولین جزء فسفولیپیدهایی است که غشاء سلولی را می سازند. هرچه غشاء سلول محکم تر باشد؛ در برابر آسیب مقاوم تر است.

برای مشاهده ادامه مطلب کیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

14 غذا و نوشیدنی که وقتی گلودرد دارید باید بخورید.

بهتر است هنگام گلودرد غذاهای نرم با بلع آسان بخوریم و نوشیدنیهای گرم بنوشیم.

مواد غذایی و نوشیدنی هایی که در هنگام گلودرد توصیه می شود استفاده کنیم:

1- موز

موز میوه ای نرم با بلع آسان با شاخص گلایسمی پائین است.دارای انواع ویتامین مانند ویتامین B6، فولات،نیاسین(B3)و ویتامینC،فیبر، پتاسیم، منیزیم و آهن است و در رشد و ترمیم بافتهای گلو موثر می باشد.

2- انار

انار تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است و می تواند از عفونت ها جلوگیری کند. همچنین انار به کاهش تورم و درد گلو کمک می کند.

ادامه مطلب...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

اندورفین هورمون شادی و مسکن طبیعی

Endorphins

اندورفین چیست؟

اِندورفین هورمونی است که در بدن توسط سیستم اعصاب مرکزی و غده هیپوفیز تولید می شود. این هورمون در واقع یک مسکن طبیعی است و مانند مرفین عمل می کند و درد را کاهش می دهد. همچنین مانند مواد مخدر، می تواند باعث احساس سرخوشی و لذت شود. اندروفین به هورمون ضد درد و استرس(relieve stress and pain) و هورمون شادی معروف است.

راهکارهای طبیعی برای افزایش ترشح اندورفین:

1- ورزش کردن

مدتها بود که دانشمندان متوجه شده بودند ورزش های طولانی و شدید مثل دویدن، باعث احساس شادی و روحیه بهتر انسان بیشتر می شود. سال 2008 با استفاده از positron emission tomography مغز ورزشکاران را اسکن کردند و مشاهده کردند مقدار ترشح هورمون اندورفین پس از ورزش کردن افزایش می یابد. امروزه ورزش کردن بطور منظم را بعنوان یک درمان برای برطرف کردن افسردگی و اضطراب بکار می برند.

نکته مهم: هرنوع ورزشی می تواند ترشح اندروفین را افزایش دهد ولی ورزش کردن همراه با گروه موثرتر است.

ترشح اندورفین با ورزش کردن افزایش می یابد وباعث شادی ، روحیه و احساس خوب می شود.

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

یک لیوان شیر کم چرب

شیر کم چرب از نوشیدنی های ارزشمند، دارای انواع مواد معدنی ، ویتامین و پروتئین است.

ارزش تغذیه ای شیر:

یک لیوان شیر کم چرب (1 درصد چربی) دارای:

102 کالری

8 گرم پروتئین

کلسیم: 28 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه

ویتامین B2(ریبو فلاوین): 26 درصد ازمقدار مورد نیاز روزانه

ویتامینB1 (تیامین): 18 درصد ازمقدار مورد نیاز روزانه

پتاسیم: 10 درصد ازمقدار مورد نیاز روزانه

فسفر: 22 درصد ازمقدار مورد نیاز روزانه

سلنیوم : 13درصد ازمقدار مورد نیاز روزانه

ویتامین B12 و B6

ویتامین A

منیزیم

گاهی شیر با ویتامین D غنی سازی می شود.

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi