رژیم های غذایی و اصول تغذیه صحیح

انواع لوبیا

امروزه ژن 40000 گونه لوبیا در دنیا وجود دارد ولی برخی از انواع لوبیا در جهان به شکل انبوه تولید می شود.

لوبیا، ماده غذایی ارزشمند

لوبیا دارای پروتئین، فیبر، منیزیم،پتاسیم،آهن،کلسیم،فسفر، فولات(B9) ومقداری B6 و B1 و ویتامینK می باشد. همچنین  مقادیری مس،روی،سلنویم و منگنز در لوبیا وجود دارد.

انواع لوبیا

با برخی از نمونه های معروف لوبیا در سراسر جهان آشنا شوید:

1-Adzuki Beans (لوبیای اَدزوکی)

این لوبیاهای قرمزرنگ کوچک بومی آسیای شرقی هستند، با لوبیا قرمز آنها را اشتباه نگیرید. این لوبیاها در تهیه خمیر لوبیا بکار می رود.

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

رژیم غذایی برای سرطان مثانه

Bladder cancer

عوامل مختلفی در ابتلا به سرطان مثانه موثر هستند از جمله سن، جنس( احتمال این سرطان در مردها بیشتر است)، تا حدی چاقی و کم تحرکی، مهمتر از همه سیگار کشیدن است. مطالعات نشان داده ریسک ابتلا به سرطان مثانه در افراد سیگاری خیلی بالا است.

تحقیقات نشان داده پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای، ریسک ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان مثانه را کاهش می دهد.

بهترین خوارکی ها برای جلوگیری یا مبارزه با سرطان مثانه:

1- سبزیجات

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

عنصر روی و نقش آن در تقویت سیستم ایمنی بدن

عنصر روی(Zn) یا زینک یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن است که برای سلامتی بدن و تقویت سیستم ایمنی، بهبود زخمها و رشد طبیعی، بدن به آن نیاز دارد و باید روزانه به مقدار کافی از منابع غذایی برای بدن تامین شود.کمبود روی و عوارض ناشی از آن در بسیاری از کشورهای درحال توسعه دیده می شود.

نقش عنصر روی در بدن:

1- بیش از 200 آنزیم در بدن برای فعالیت مطلوب به حضور عنصر روی نیاز دارند.

2- موثر در عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن

براساس ژورنال اروپایی ایمونولوژی( European Journal of Immunology) ، بدن انسان برای فعال کردن لنفوسیت های T( یا سلول های T) به عنصر روی نیاز دارد.

سلول های T از دو طریق به بدن کمک می کنند:

الف) کنترل و تنظیم پاسخ های ایمنی
ب) حمله به سلولهای آلوده و یا سرطانی

کمبود روی می تواند به شدت عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل کند.

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

سالاد پاستای ایتالیایی

Italian Pasta Salad

در کشور ایتالیا با پاستا غذاهای متنوعی درست می کنند. در این پست دستورالعمل کلاسیک سالادپاستای ایتالیایی ارائه می شود. این سالاد یک سالاد گیاهی است و در تهیه آن از سبزیجات مختلفی استفاده می شود.برای اینکه یک غذای کاملا سالم داشته باشید می توانید از ماکارونی تهیه شده از آرد کامل (سبوس دار) استفاده کنید.

زمان تهیه و آماده سازی: 20 دقیقه

مواد لازم برای تهیه سالاد پاستای کلاسیک (برای 4 نفر):

ماکارونی ( پروانه ای، صدفی یا فنری) یک و نیم پیمانه 

بروکلی دو پیمانه (گلهای کوچک از هم جدا شده)

گل کلم (یک پیمانه)

قارج اسلایس شده (یک پیمانه)

پیاز خردشده (یک دوم پیمانه)

زیتون سیاه حلقه ای خرد شده (3/4 پیمانه)

گوجه فرنگی خرد شده (یک عدد)

آرتیشو (یک قوطی کنسرو شده)

آووکادو (یک عدد)

سس ایتالیایی (یک پیمانه)

ادامه مطلب...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

سالاد قارچ و لوبیا

این سالاد یک وعده غذایی ساده و سالم است. لوبیا منبع خوبی از پروتئین گیاهی، فیبر و مواد معدنی است. قارچ نیز یک ماده غذایی بسیار ارزشمنداست که در تقویت سیستم ایمنی بدن،کنترل دیابت و فشار خون موثر است. قارچ دارای آنتی اکسیدانهای قوی و منحصر به فرد، دارای مقدار قابل توجهی سلنیوم، کلسیم، فسفر،آهن، مس،پتاسیم و فیبر است.(برای مطالعه بیشتر درباره خواص قارچ کلیک کنید) (برای آشنایی با انواع قارچ به سایت svamp.ir  مراجعه کنید.)

مواد لازم برای تهیه سالاد قارچ و لوبیا (برای 4 نفر)

لوبیا (خام)، یک و نیم لیوان ( از لوبیا چیتی یا لوبیای سفید یا بصورت مخلوط استفاده کنید.)

قارچ متوسط 8 عدد

پیاز(ترجیحا پیاز قرمز) یک عدد متوسط 

(می توانید بجای پیاز از پیازچه استفاده کنید)

خیار متوسط، سه تا چهار عدد

برگ جعفری تازه، یک تا دو قاشق غذا خوری

جوانه ماش یک لیوان( دلخواه)

فلفل دلمه کوچک یک عدد(دلخواه)

ادامه مطلب...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

راه های تقویت سیستم ایمنی بدن

انسان در زندگی روزمره خود، در معرض انواع ویروسها و باکتریهای بیماری زا قرار دارد و تنها چیزی که می تواند به مصونیت بدن در برابر عوامل بیماری زا کمک کند؛ سیستم ایمنی بدن است. در واقع سیستم ایمنی بدن (immune system) مهم ترین عاملی است که می تواند ما را از عفونتهای ویروسی و باکتریایی حفظ کند. پس بهترین راه مصونیت، تقویت سیستم ایمنی بدن است.

راهکارهای مختلفی برای افزایش قدرت ایمنی بدن وجود دارد، یکی از آنها تغذیه صحیح است رژیم غذایی مناسبی که بتواند تامین کننده ویتامینهای مهمی از جمله ویتامینE،مواد معدنی و  سرشار از انواع آنتی اکسیدان باشد.

راهکارهایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن:

با کمی تغییر در سبک زندگی می توان براحتی سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد. اگر ویروس یا باکتری وارد بدن شود و سیستم ایمنی بدن قوی باشد، بدن به راحتی طی مدت کوتاهی عوامل بیماریزا را نابود می کند و سلامتی خود را حفظ می کند.

1- داشتن تغذیه صحیح

خوردن مقدار فراوانی میوه و سبزیجات تازه می تواند انواع مختلفی از ویتامین و مواد معدنی را برای بدن فراهم کند.

2- خواب کافی

شاید باورتان نشود که خواب کافی هم می تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد. بدن انسان بزرگسال روزانه به 7 تا 8 ساعت خواب نیاز دارد.( 6.5 ساعت حداقل خواب ضروری است) عدم خواب کافی باعث افزایش تولید هورمونهای استرس زا می شود و افزایش این هورمونها سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند. بعد از خواب کافی حالت دفاعی بدن Refresh می شود.

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

تغذیه و تاثیر آن بر سلامت دندانها

مطالعاتی در مورد رابطه عادتهای غذایی و وضعیت بهداشت دهان و دندان انجام شده است و نتایج آن نشان داده رژیم غذایی ناسالم بطور قابل توجهی بیماریهای دهان و دندان را افزایش می دهد. اگر به میزان زیاد بیسکوئیت و شیرینی جات، نوشابه و مواد کربوهیدارتی مصرف کنید؛در معرض پوسیدگی دندان قرار می گیرید که از شایع ترین بیماریهای دندان است. باکتریهای موجود در دهان، مواد قندی و کربوهیدرات را به اسید تبدیل می کنند و اسید باعث پوسیدگی دندان می شود.

برای سلامت دهان و دندان حداقل روزانه دوبار مسواک بزنید و حتما یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید. بهتر است خمیر دندانی که انتخاب می کنید دارای فلوراید باشد. 

مواد غذایی مفید برای سلامت دندان ها

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

سیاه دانه

شاید تصور کنید که سیاه دانه فقط در مغازه های عطاری کشورما پیدا می شود یا نهایتاً در چند کشور آسیایی شناخته شده است ولی این طور نیست سیاه دانه با معادل انگلیسیKalonji ، Black seed و Nigella sativa درسایر کشورهای دنیا شناخته می شود و مطالعات زیادی در مورد خواص سیاه دانه و اثرات مثبت سیاه دانه و روغن سیاه دانه روی سلامتی انسان انجام شده است.

  • یکی از ویژگیهای مثبت این دانه های سیاه و کوچک این است که مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارند. آنتی اکسیدانها ترکیبات شیمیایی مفیدی هستند که می توانند با رادیکالهای آزاد مبارزه کنند و آنها را از بین ببرند و غیرفعال کنند و بدین ترتیب مانع استرس اکسیداتیو شوند. 

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

روش تغذیه صحیح برای حفظ سلامتی و داشتن وزن ایده ال

سالم و شاداب بودن، چاق نبودن و داشتن وزن ایده ال چیزی است که بیشتر افرادی که به سلامتی و زیبایی خود اهمیت می دهند به آن توجه می کنند. در این مطلب هدف تصحیح عادتهای غذایی است، رعایت اصول و روش صحیح تغذیه، در بلند مدت شما را به نتیجه دلخواه می رساند. مثل رژیم های سخت نیست که در مدت کوتاه فرد را به نتیجه مطلوب رسانده و بعد از مدتی دوباره فرد به حالت اولیه اش بر گردد. موارد ذکر شده اصولی به ظاهر ساده است ولی در اجرا به اراده و نظم خاصی نیازمند است و نهایتاً نتیجه بسیار مطلوبی خواهد داشت.

نکات مهمی که برای غذا خوردن باید رعایت شود:

1- در زمان مشخص غذا بخورید و از خوردن پراکنده وقت و بی وقت پرهیز کنید.

(برای اینکه بدانید اهمیت غذا خوردن در تایم مشخص چیست کلیک کنید )

2- زمان غذا خوردن را به پنج وعده شامل سه وعده اصلی و دومیان وعده،اختصاص دهید.

ادامه مطلب...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

صبحانه کانتیننتال چیست؟

continental breakfast

مردم کشور انگلستان صبحانه کاملی می خورند و صبحانه انگلیسی در تمام دنیا معروف است. مردم بعضی از کشورهای اروپایی و مدیترانه ای، صبحانه سبک تری داشتند. انگلیسی ها به صبحانه ای که در قاره اروپا مرسوم بود صبحانه کانتیننتال یا صبحانه قاره ای می گفتند و این اصطلاح از اواسط قرن نوزده میلادی رایج شد.

صبحانه کانتیننتال با صبحانه آمریکایی متفاوت بود. آمریکایی ها برای صبحانه پن کیک،گوشت،تخم مرغ، سیب زمینی و نان تست می خوردند. مسافران اروپایی ، صبحانه سنگین و پرچرب آمریکایی را دوست نداشتند و از آن استقبال نمی کردند، برای همین هتل ها در آمریکا سعی کردند که صبحانه کنتیننتال را که مطابق میل مسافران اروپایی بود سرو کنند. 

پس از مدتی سرو صبحانه کانتیننتال در هتل های مختلف دنیا رایج شد.

تهیه صبحانه کنتیننتال برای هتل ها مقرون به صرفه است و عموما همراه با اتاق هتل بصورت رایگان صبحانه هم درنظر گرفته می شود که برای مشتریان آپشن خوب و دلپذیری است.

منوی صبحانه کانتیننتال:

ادامه مطلب...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi