رژیم های غذایی و اصول تغذیه صحیح

خواص شگفت انگیز گیلاس

Cherry

گیلاس میوه ای خوشمزه، سرشار از مواد مغذی حیاتی لازم برای یک زندگی سالم و طولانی است. از طرف دپارتمان کشاورزی آمریکا (USDA) یک میوه فوق العاده (super fruit) شناخته شده است. خوردن گیلاس منجر به افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی در بدن می شود.محققان دانشگاه میشیگان،خون و ادرار تعدادی بزرگسال را پس از مصرف گیلاس مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند و متوجه شدند که تا 12ساعت پس از مصرف گیلاس فعالیت آنتی اکسیدانی افزایش می یابد.(این خاصیت برای آلبالو نیز وجود دارد.) از طرف دیگر گیلاس دارای مواد ضدالتهابی است. همچنین سرشار از ویتامینهای A و C، مواد معدنی و فیبر است.خوردن یک فنجان گیلاس می تواند در جلوگیری از بیماریهای مرتبط با افزایش سن و بیماریهای مزمن موثر باشد و همچنین به شما کمک کند خواب راحت و با کیفیت داشته باشید.

اثرات مفید گیلاس برای سلامتی بدن:

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

رژیم غذایی مناسب برای کارکنان شیفتی

مطالبی که امروز در سایت سیبوتا در مورد رژیم غذایی کارکنانی که بصورت شیفت کار می کنند؛ می نویسم اقتباس شده از مقاله خودم (ل. مستشفی) است که در فصلنامه علمی ترویجی رسام چاپ شده است.

اهمیت تغذیه کارکنان:

تغذیه و وضعیت سلامتی کارکنان و کارگران، کلید بهره وری صنعت است. وضعیت خوب تغذیه ای باعث کارایی و عملکرد بهتر فیزیکی و روانی کارکنان می شود و بطور مستقیم با حوادث ناشی از کار و غیبت از کار در ارتباط است.تغذیه ناسالم باعث کاهش تمرکز،چابکی و چالاکی کمتر شده و می تواند موجب ایجاد حادثه در حین کار شود.

کار شیفتی:

کار شیفتی به معنای کارکردن خارج از دوره زمانی 7 صبح تا 6 بعدازظهر است. ممکن است کارکنان شیفت عصر، شیفت شب یا در شیفتهای چرخشی کار کنند.بدن انسان دارای چرخه 24 ساعته است که به عنوان ساعت بیولوژیک شناخته می شود و عملکردهای بدن طبق این چرخه برنامه ریزی شده است.اینکه زمان خواب و بیداری چگونه باشد؛در چه زمانهایی فعالیت اعضای بدن کم و زیاد شود؛ هورمونها چه موقع بیشتر یا کمتر ترشح شوند و بسیاری از دیگر از فعالیتهای درونی بدن،طبق ساعت بیولوژیک است. در کارهای شیفتی ساعت بیولوژیک بدن تحت تاثیر قرار می گیرد، چون بعلت شرایط کاری، زمان خواب و بیداری دائما در حال تغییر است. علاوه بر این کارهای شیفتی، روی زمان غذا خوردن نیز اثر دارد. گاهی اصلا وقت کافی برای غذا خوردن وجود ندارد.حتی با این نوع کار،ممکن است کارکنان نتوانند برنامه ورزشی منظمی داشته باشند. درنتیجه اختلالی که در ساعت بیولوژیک بوجود می آید؛ ممکن است باعث اختلال در خواب، خستگی و مشکلات احتمالی سلامتی شود.کارهای شیفتی می تواند ریسک ابتلا به بیماریهای مزمن را افزایش دهد.

بسیاری از کارکنانی که بصورت شیفت کار می کنند این مشکلات را تجربه کرده اند:

احساس خستگی، تغییر در اشتها، مشکلات خواب و نداشتن خواب با کیفیت، افزایش یا کاهش وزن، یبوست یا اسهال، نفخ، سوء هاضمه، سوزش سردل و زخم معده ، فشار خون بالا

کارکنان شیفتی با تغییر ریتم خواب و بیداری مواجه هستند که یکی از اثرات این تغییر خستگی است.

علائم شایع خستگی:

خواب آلودگی و طولانی شدن زمان واکنش

افزایش ریسک پذیری

ارتباطات اجتماعی ضعیف

چشمان خسته، دردناک و تاری دید

اشتباه کردن در اندازه فاصله و زمان

بی حوصلگی، بی قراری و تحریک پذیری

خستگی علاوه بر کارایی، روی ایمنی کارکنان هنگام کار اثر منفی می گذارد و می تواند علاوه بر پایین آوردن کیفیت کار، حادثه ساز نیز باشد.

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

تفاوت سن تقویمی و سن بیولوژیکی

هر فرد،در هر کشوری از جهان ، باید فرصت زندگی طولانی و سالم را داشته باشد. محیطی که فرد در آن زندگی می کند می تواند روی سلامتی مفید یا برای آن مضر باشند. اینکه فرد در معرض خطرات سلامتی مثلا آلودگی هوا، امواج خطرناک و یا خشونت باشد یا میزان دسترسی فرد به مراقبت های بهداشتی و اجتماعی با کیفیت چقدر است بسیار تأثیرگذار است. علاوه بر محیط، سبک زندگی افراد نیز در داشتن زندگی سالم تر می تواند بسیار موثر باشد.
برای هر انسانی دو نوع سن در نظر گرفته می شود:

سن تقویمی (Chronological Age)، از روز تولد انسان با توجه به سالهایی که پشت سر می گذارد محاسبه می شود. 

سن بیولوژیکی(Biological Age)، سن سلامت فرد را از لحاظ بدنی و فیزیولوژیکی نشان می دهد.گاهی ممکن است یک فرد 60 ساله از نظر سلامت و فیزیک بدن یک فرد 45 ساله باشد.

سن بیولوژیکی بر اساس وضعیت سلامت جسمی و روحی فرد محاسبه می شود ؛بنابراین سن واقعی فرد را بیان می کند.

تحقیقات نشان داده است عوامل مختلفی روی سن بیولوژیک افراد تاثیر دارند از جمله ژنتیک،نوع سبک زندگی و شرایط محیطی و اجتماعی. 

عوامل موثر روی سن بیولوژیک:

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

ترفندهایی برای آب کردن چربی شکم در ده روز

برخلاف تصور عامه، فقط انجام ورزشهای شکمی به آب شدن چربیهایی که در شکم تجمع پیدا کرده اند؛ کمک نمی کند.برای خلاصی از این چربیها باید رژیم غذایی و ورزش کردن توام باشد. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که فرایند آب کردن چربیها، یک فرایند تدریجی است و شما خیلی سریع به جواب نمی رسید. اما این ترفندهای ده روزه شروعی است که شما را به رسیدن رویای داشتن شکمی صاف، هدایت می کند. باید در این راه جدی باشید،پشتکار داشته باشید،زود خسته نشوید و از هدفتان دست نکشید.

1- خوردن خوراکیهای ناسالم را متوقف کنید.

آبنبات،کیک،کلوچه،بیسکوئیت،کراکر،کوکی،دونات،چیپس،پفک،دسر، بستنی،نوشابه،دلستر و محصولاتی مانند اینها را خرید روزانه خود حذف کنید. این محصولات دارای ارزش غذایی کم و کالری زیاد هستند و خوردن آنها تهدیدی برای سلامتی است.

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

رژیم غذایی مناسب برای بیماری فیبرومیالژیا

Fibromyalgia

فیبرومیالژیا چیست؟

فیبرومیالژیا نوعی اختلال است که با دردهای گسترده اسکلتی عضلانی مزمن همراه با احساس خستگی، اختلال خواب ،حتی گاهی مشکل درحافظه، اضطراب و افسردگی همراه است.در این بیماری دردهای مزمن،طولانی مدت(بیشتر از سه ماه) و منتشر در همه جای بدن وجود دارد.علت این بیماری ناشناخته است بعضی محققان معتقد هستند که فیبرومیالژیا با تاثیر بر سیگنالهای مغز، سیگنالهای درد و احساسات دردناک را تقویت می کند. گاهی علائم این بیماری پس از یک ضربه جسمی یا یک فشار روحی روانی یا بعد از عمل جراحی و یا بعد از یک عفونت و گاهی بی هیچ دلیلی ممکن است بروز کند.بسیاری از افرادی که فیبرومیالژیا دارند همچنین دارای سردردهای تنشی ، سندرم روده تحریک پذیر ، اضطراب و افسردگی هستند.این بیماری بیشتر در زنان دیده می شود.تا امروز هیچ درمان قطعی برای فیبرومیالژیا پیدا نشده است، انواع مختلفی از داروها می توانند به کنترل علائم کمک کنند. ورزش منظم،آرامش،کاهش عوامل استرس و رژیم غذایی مناسب نیز ممکن است در درمان این بیماری موثر باشد. نکته مهمی که باید به آن توجه کنیداین است که سردرد،بی خوابی، دردهای عضلانی و دیگر نشانه های این بیماری ممکن است نشانه بیماریهای دیگری نیز باشد و هرکس این مشکلات را داشت دلیل این نیست که دچار فیبرومیالژیا شده است. این بیماری از بیماریهای نادر است و فقط توسط پزشک قابل تشخیص است.

نشانه های بیماری فیبرومیالژیا:

1- دردهای گسترده و طولانی مدت در دو طرف بدن،مخصوصا در نواحی بالا و پائین کمر. اطراف گردن،قفسه سینه،شانه ها ،آرنج،باسن و زانوها 

2-خستگی،افراد مبتلا به این بیماری اصولا خسته از خواب بیدار می شوند حتی اگر طولانی مدت خوابیده باشند.خواب اغلب به دلیل درد مختل می شود و بسیاری از این افراد به سایر اختلالات خواب مانند سندرم پای بی قرار و آپنه خواب نیز مبتلا هستند.

3- مشکلات شناختی، در این افراد تمرکز روی کارهای فکری با اختلال روبرو می شود.مشکلاتی که اصطلاحا به آن fibro-fog می گویند.

نکته مهم: باز هم تاکید می کنم هرکسی سردرد داشت یا مثلا گردن یا دستش درد گرفت یا هر کدام از نشانه های فوق را داشت اصلابه این معنی نیست که دچار فیبرومیالژیا شده، این بیماری علائم مشترک با خیلی از بیماریها دارد و فقط پزشک می تواند آن را تشخیص دهد.

Fibromyalgia diet

رژیم غذایی مناسب برای بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا:

برخی محققان معتقد هستند رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند علائم این بیماری را کاهش دهد. رژیم غذایی مدیترانه ای بهترین نوع رژیم غذایی است و می تواند در کاهش بیماریهای قلبی و سرطان نیز موثر باشد. برخی نیز رژیم گیاهخواری را برای این بیماران پیشنهاد می کنند و معتقد هستند که بهتر است گوشت و مرغ، ماهی، تخم مرغ و لبنیات از رژیم غذایی این بیماران کاملا حذف شود.(البته کسانی که رژیم گیاهخواری دارند باید از یکسری مکمل ها مانند B12 استفاده کنند.) برخی پزشکان نیز عقیده دارند باید مصرف گلوتن را محدودکرد.گلوتن علائم بیماری فیبرومیالژیا را تشدید می کند. یک مطالعه کوچک نشان داده مصرف ویتامینD می تواند در بهبود سلامت عمومی، کاهش اختلال خواب این بیماران موثر باشد. (البته این مطالعات محدود بوده و نتایج آن قطعی و صددر صد نیست)

(برای اطلاعات بیشتر در مورد رژیم غذایی مدیترانه ای و رژیم گیاهخواری کلیک کنید.)

برای مشاهد ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

تفاوت بین کاهش وزن و کاهش چربی

چرا مردم علاقه دارند وزن کم کنند؟

- برای حفظ سلامتی

- برای اینکه دوست دارند بهتر به نظر برسند(افزایش اعتماد به نفس).

تفاوت کاهش وزن و ازدست دادن چربی:

بین کاهش وزن و از دست دادن چربی تفاوت وجود دارد.گاهی با یک رژیم غذایی کم کالری و ورزش زیاد،در مدت زمان کوتاهی مقدار زیادی وزن ازدست می دهیم،آیا مدت زمان زیادی روی این وزن خواهیم ماند؟! وقتی وزن کم می کنید ؛ مقداری ماهیچه ، عضله  و مقداری آب بدن را از دست می دهید، مقداری چربی هم  می سوزانید.وقتی روش کاهش وزن درست باشد و بجای از دست دادن ماهیچه ها و آب بدن، چربی بسوزانیم این کاهش وزن صحیح است و مدت زیادتری روی این وزن خواهیم ماند. سوزاندن چربی باعث می شود که چربیهای شکم،ران و باسن ازبین برود و دور کمر کوچکتر شود و در واقع به چیزی که مطلوب است برسیم. ولی کاهش وزنی که با از دست دادن آب بدن باشد خیلی موقتی است و کاهش وزنی که با از دست دادن ماهیچه و عضلات باشد ما را به شکل مطلوبی که می خواهیم یعنی کوچک شدن شکم و باسن نمی رساند.

راه های برای سوزاندن چربیهای اضافی بدن:

1- انجام ورزشهای قدرتی و ساختن ماهیچه:

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

عوارض نشستن طولانی مدت

Sitting for too long

امروزه بیشتر کارها بصورت نشسته انجام می شود. کارمندان اداره، دانشجویان، محققان، گیمرها(Gamers) و گروه های متعدد دیگر،زمان طولانی پشت کامپیوتر می نشینند، عده زیادی از مردم نیز  ساعتهای زیادی در گوشه ای می نشینند و بی وقفه با موبایل سرگرم می شوند و متاسفانه در بیشتر موارد شکل نشستن نادرستی هم دارند. عده ای دیگر زمان زیادی را جلوی تلویزیون می گذرانند و همه این نشستن های طولانی مدت( 6تا 7 ساعت یا بیشتر در روز) می تواند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. تحقیقات نشان داده کسانی که مدت طولانی پشت سرهم می نشینند حتی اگر روزی یک ساعت هم ورزش کنند نمی توانند آثار منفی طولانی نشستن را از بین ببرند.

عوارض ناشی از نشستن طولانی مدت:

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

7 نکته مهم برای حفظ سلامتی در قرنطینه

حال که به خاطر همه گیری ویروس کرونا در خانه هستیم باید به سلامت جسمی و روحی خود بیشتر توجه کنیم از آنجایی که فعالیت های رومزه کمتر شده است باید توجه بیشتری به نکات تغذیه ای بکنیم تا دچار چاقی، دیابت، افزایش کلسترول،ناراحتی قلبی وسایر بیماریها نشویم. علاوه بر آن باید روحیه خود را حفظ کنیم، استرس و نگرانی هایمان را کنترل کنیم  تا بتوانیم این دوران را به سلامت طی کنیم.

7 نکته مهم برای حفظ سلامتی در قرنطینه:

1- رعایت رژیم غذایی سالم و متنوع

2- مدیرت هوشمندانه غذا خوردن

3- نوشیدن آب به مقدار کافی

4- رعایت مسائل بهداشتی هنگام تهیه و آماده سازی غذا

5- داشتن فعالیت جسمانی

6- خواب کافی

7- اطلاعات درباره بیماری را از منابع معتبر دریافت کنید.

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

انواع لوبیا

امروزه ژن 40000 گونه لوبیا در دنیا وجود دارد ولی برخی از انواع لوبیا در جهان به شکل انبوه تولید می شود.

لوبیا، ماده غذایی ارزشمند

لوبیا دارای پروتئین، فیبر، منیزیم،پتاسیم،آهن،کلسیم،فسفر، فولات(B9) ومقداری B6 و B1 و ویتامینK می باشد. همچنین  مقادیری مس،روی،سلنویم و منگنز در لوبیا وجود دارد.

انواع لوبیا

با برخی از نمونه های معروف لوبیا در سراسر جهان آشنا شوید:

1-Adzuki Beans (لوبیای اَدزوکی)

این لوبیاهای قرمزرنگ کوچک بومی آسیای شرقی هستند، با لوبیا قرمز آنها را اشتباه نگیرید. این لوبیاها در تهیه خمیر لوبیا بکار می رود.

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

رژیم غذایی برای سرطان مثانه

Bladder cancer

عوامل مختلفی در ابتلا به سرطان مثانه موثر هستند از جمله سن، جنس( احتمال این سرطان در مردها بیشتر است)، تا حدی چاقی و کم تحرکی، مهمتر از همه سیگار کشیدن است. مطالعات نشان داده ریسک ابتلا به سرطان مثانه در افراد سیگاری خیلی بالا است.

تحقیقات نشان داده پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای، ریسک ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان مثانه را کاهش می دهد.

بهترین خوارکی ها برای جلوگیری یا مبارزه با سرطان مثانه:

1- سبزیجات

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi