Bladder cancer

عوامل مختلفی در ابتلا به سرطان مثانه موثر هستند از جمله سن، جنس( احتمال این سرطان در مردها بیشتر است)، تا حدی چاقی و کم تحرکی، مهمتر از همه سیگار کشیدن است. مطالعات نشان داده ریسک ابتلا به سرطان مثانه در افراد سیگاری خیلی بالا است.

تحقیقات نشان داده پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای، ریسک ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان مثانه را کاهش می دهد.

بهترین خوارکی ها برای جلوگیری یا مبارزه با سرطان مثانه:

1- سبزیجات

به گفته ی شبکه پیشگیری از سرطان مثانه(Bladder Cancer Advocacy Network (BCAN؛ مصرف سبزیجات می تواند ریسک ابتلا به سرطان مثانه را کاهش دهد.

چه نوع سبزیجاتی بیشتر موثرند؟

- سبزیجات خانواده کلم: مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم،مارچوبه و کلم بروکسل، این سبزیجات حاوی یک فیتوکمیکال به نام سولفورفان (sulforaphane) هستند که می تواند رشد سرطان مثانه را مهار کند.

دانشمندان دانشگاه Harvard and Ohio State Universities، ترکیباتی از بروکلی جدا کرده اند که می تواند از سرطان مثانه جلوگیری کند یا روند پیشروی آن را کُند کند. محققان مشاهده کرده اند مردانی که چندین بار در هفته یک سروینگ بروکلی(معادل نیم لیوان) بروکلی می خورند نسبت به مردانی که یک سروینگ یا کمتر، در هفته بروکلی می خورند؛ 44 درصد کمتر احتمال دارد به سرطان مثانه دچار شوند.

(برای مطالعه بیشتر در مورد ترکیبات شیمیایی مفید موجود درگیاهان کلیک کنید.)

- سبزیجات برگی 

سبزیجات برگی دارای آنتی اکسیدانهایی هستند که می توانند سلولهای آسیب دیده را ترمیم کنند و همچنین می توانند مانع از بروز انواع سرطان شوند.

- سبزیجات رنگی

سبزیجاتی که دارای رنگدانه های زرد، نارنجی و قرمز هستند (مثل هویج و انواع فلفل و ...) دارای ترکیب شیمیایی به نام کاروتنوئید هستند که یک آنتی اکسیدان قوی و ضروری است.

2- میوه ها

میوه ها دارای انواع ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند که در مبارزه با سرطان بسیار موثرند. مرکبات شامل پرتقال، لیمو شیرین، گریپ فورت و لیمو ترش از میوه هایی هستند که بخاطر داشتن آنتی اکسیدان نقش محافظ دارند.

(برای مطالعه بیشتر در مورد اینکه آنتی اکسیدان چیست و چه نقشی در بدن دارد، کلیک کنید)

انستیتو تحقیقات سرطان آمریکا (The American Institute of Cancer Research) توصیه می کند: روزانه 5 سروینگ میوه و سبزی مصرف شود.

مقدار سروینگ:

یک سروینگ میوه معادل: یک عدد میوه متوسط( پرتقال، موز، سیب، گلابی)،دوتا آلو، دوتا نارنگی کوچک، دو تا کیوی، دو عدد انجیر خشک،( 150 سی سی) آبمیوه طبیعی، یک برش ملون.

اندازه سروینگ سبزی ها:

یک لیوان سبزیجات برگدار مثل کلم یا کاهوخام، یک عدد گوجه فرنگی یا فلفل دلمه متوسط، نیم لیوان آب هویج، نیم لیوان سبزیجات پخته مثل نخود فرنگی یا هویج خرد شده.5عدد گل بروکلی یا گل کلم .یک شاخه کرفس، یک سیب زمینی کوچک، قارچ یا پیاز( خام یاپخته) نیم لیوان، یک هویج متوسط.

نکته:

بهتر است از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید.

مصرف میوه و سبزی بهتر از آب میوه یا آب سبزجات است.

3- چای

BCAN می گوید چای دارای ترکیبات پلی فنول( polyphenol) است که مانع از رشد تومور مثانه می شوند. چای سبز دارای epigallocatechin-3-gallate است که خاصیت ضد سرطانی دارد. اینکه کدام نوع چای برای سرطان مثانه بهتر است هنوز تعین نشده ولی چای سبز، چای اولونگ(oolong) و چای سیاه توصیه شده است.

4- مواد غذایی ارگانیک

پیروی از یک رژیم غذایی ارگانیک می تواند از تکرار یا رشد سرطان جلوگیری کنید. تحقیقات اخیر حاکی از آن است که یک رژیم غذایی ارگانیک در مقایسه با رژیم غیر ارگانیک در مقابله با سرطان مؤثرتر است.

5- غلات کامل

بهتر است نان سبوس دار، ماکارونی سبوس دار و برنج قهو ه ای مصرف شود.

6- پروتئین بدون چربی

انواع گوشت بدون چربی، ماهی، تخم مرغ و لوبیا بخورید.

نکته مهم : توصیه می شود گوشت قرمز بدون چربی کم خورده شود به اندازه دو سه بار درماه.

مواد غذایی که باید پرهیز شود:

1- غذاهایی که کالری زیاد دارند مثل غذاهای پر چرب یا خوراکی هایی که شکر زیاد دارد.

2-نمک کم مصرف کنید(کمتر از یک قاشق چایخوری در روز)

3- غذاهای پروسس شده نخورید: مانند سوسیس کالباس، کنسرو، ناگت، غذاهای آماده و نیمه آماده

4-از نوشیدن مشروبات الکلی خودداری کنید.

5-پرهیز از خوردن انواع نوشابه ها با شکر افزوده

چند نکته مهم:

**در رژیم غذایی خود مقداری شیر ، ماست و پنیر پاستوریزه مصرف کنید. ( از مصرف پنیرهای تهیه شده از شیر غیرپاستوریزه جداً خودداری کنید.)

**خوارکی هایی که چربیهای غیر اشباع و سالم دارند مصرف کنید اما به مقدار کم (مانند روغن زیتون، آووکادو و آجیل)

**به جای مصرف قرصهای مکمل، مواد مغذی مورد نیاز بدن را از طریق غذاهای سالم بدست آورید،مگر اینکه پزشک توصیه کند.

منابع:

cure today

bladder cancer

fight bladdercancer

drelist

cxbladder