اگر به سلامت خود اهمیت می دهید هنگام خرید سبزیجات، چغندر (Beetroot) را فراموش نکنید.

چغندر انواع مختلفی دارد؛ یک نوع آن چغندر قند است که در کارخانه قند، از آن شکر استخراج می کنند. نوع دیگر آن چغندر دامی و غذای دام است. نوع خوراکی آن، چغندری است که به چغندر لبویی معروف است. چغندر از سبزیجاتی است که از لحاظ تغذیه ای بسیار ارزشمنداست در واقع بسته کاملی از ویتامین ها و مواد معدنی است و اثرات فوق العاده ای روی سلامتی انسان دارد. 

چرا نباید چغندر را فراموش کرد؟

فواید خوردن چغندر و اثرات فوق العاده آن در سلامتی انسان:

1- کنترل فشار خون

چغندر به دلیل داشتن ترکیبات نیتراته فشارخون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش می دهد و فشار خون را کنترل می کند.

2- کاهش خطر سرطان

رنگدانه چغندر آنتی اکسیدانی بنام Betalaines است تحقیقاتی که سال 2014 انجام شده نشان داده این آنتی اکسیدان می تواند رادیکالهای آزاد را ازبین ببرد و همچنین باعث کاهش رشد سلولهای سرطانی می شود و مانع از ایجاد تومور است و اکنون برای معالجه سرطان لوزالمعده ، سینه و پروستات بکار می رود.

3- مانع از زوال عقل و از دست دادن حافظه

ترکیباتی که در چغندر وجود دارد باعث افزایش جریان خون در لوبهای Frontal مغز می شود که در نتیجه موجب بهبود عملکرد شناختی مغز، افزایش تفکر و کاهش خطر زوال عقل می شود.

4- سم زدایی کبد و حفظ سلامت کبد

ماده ای به اسم Betaine در چغندر وجود دارد که فوق العاده برای کبدخوب است چرا که این ماده می تواند کبد را سم زدایی کند و چربیهایی که اطراف کبد رسوب کرده اند را ازبین ببرد. علاوه بر کبد می توان خون را هم تصفیه و سم زدایی کند. ( مواد سمی از طریق رژیم غذایی نادرست، سبک زندگی غلط، اضافه وزن و یا در اثر مصرف الکل وارد خون شده و درکبد تجمع می کنند.)

*** علاوه بر این بتائین موجود در چغندر، به محافظت از سلول ها ، آنزیم ها و بافت ها در برابر آسیب های محیطی کمک می کند. همچنین به مبارزه با التهاب ، محافظت از اندام های داخلی ، بهبود سلامت قلب و عروق و در جلوگیری از سایر بیماری های مزمن نقش دارد.

5- باعث افزایش سطح انرژی بدن و مبارزه با خستگی

آب چغندر سطح نیترات پلاسما را افزایش می دهد و باعث افزایش سطح انرژی بدن و بالا رفتن عملکرد بدنی و دیرتر خسته شدن است(برای همین توصیه می شود ورزشکاران دو ، سه ساعت قبل ورزش آب چغندر بنوشند.)

6- کاهش خطر تولد نوزاد نارس (بعلت داشتن فولات)

7- مفید برای سلامت پوست و مو

چغندر دارای ویتامین C است این ویتامین در رشد مو و حفظ سلامت پوست بسیار موثر است. همچنین باعث جذب بهتر آهن می شود. یک آنتی اکسیدان است .سیستم ایمنی را تقویت می کند. (برای اطلاعات بیشتر در مورد ویتامین C و منابع آن کلیک کنید.)

8- حفظ سلامت سیستم گوارش

فیبر موجود در چغندر قند می تواند به سلامتی دستگاه گوارش و بهبود عملکرد آن کمک کند. خطرات بیماریهای مزمن گوارشی را کاهش دهد. همچنین فیبرغذایی می تواند در تنظیم قند خون و کاهش کلسترول بد خون موثر باشد.( برای اطلاعات بیشتر در مورد فیبر غذایی کلیک کنید.)

9- ممانعت از مشکلات تنفسی و حفظ سلامت ریه ها

گفته می شود مصرف آب چغندر می تواند در زمان آلودگی هوا، در حفاظت از سلامت ریه ها موثر باشد. 

10- تامین کننده ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن

چغندر کالری کمی دارد و کسانی که می خواهند رژیم لاغری بگیرند می توانند از چغندر در برنامه غذایی خود استفاده کنند چراکه در عین حال که سرشار از ویتامین است و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین می کند ولی باعث چاق شدن نمی شود.

مواد معدنی و ویتامینهای موجود در چغندر:

ویتامین C، ویتامین B9 (فولات)، ویتامین B6، پتاسیم فراوان، آهن، کلسیم، منیزیم، روی، مس، منگنز، فسفر و سلنیوم

روش تهیه Beetroot Juice:

1- روش اول

چغندر را با آبمیوه گیری آب بگیرید.

2- روش دوم

چغندر را با سیب و هویج آب بگیرید نوشیدنی خوش طعمی بدست می آید.

3- روش سوم

چغندر، خیار و آناناس و بعد به مخلوط کمی آب آناناس اضافه کنید.

 

چغندر را می توان پخت و همراه ماست میل کرد.

می توان در سالاد از چغندر پخته استفاده کرد.

به دلیل ارزش تغذیه ای بالای چغندر توصیه می شود حتما آن را در رژیم غذایی خود مصرف کنید.

منابع:

standardmedia

healthline

medicalnewstoday