در بدن ما بطور طبیعی تعداد بسیار زیادی باکتری زندگی می کنند که برای بدن بسیارمفیدند چون علاوه بر اینکه به گوارش کمک می کنند؛ در بدن ویتامینهای K و B می سازند، جذب ویتامین ها و مواد معدنی را تسهیل کرده  همچنین ترکیبات پیچیده مفیدی تولید می کنند. این باکتریها از رشد باکتریها ، مخمرها و قارچهای مضر در بدن جلوگیری کرده،  سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده، مشکلات پوستی و گوارشی را از بین می برند و بدین ترتیب در حفظ سلامت انسان بسیار موثر هستند.

وقتی به علت وجود باکتریهای مضر مجبور می شوید آنتی بیوتیک مصرف کنید متاسفانه علاوه بر باکتریهایی که موجب بیماری شما شده اند؛ باکتریهای خوب و مفید بدن شما نیز از بین می روند و بدین ترتیب بدن شما آسیب پذیر می شود و در بین مردم رایج است که می گویند بعد از خوردن آنتی بیوتیک ضعیف می شوید و احتمال مریض شدن دوباره ، افزایش می یابد و این دقیقا بخاطر ازدست دادن باکتریهای مفید بدن است. پس اول اینکه بیهوده و زیاد آنتی بیوتیک مصرف نکنید و دوم اینکه هنگام مصرف آنتی بیوتیک حتما غذاهایی مصرف کنید که باکتریهای خوب را به بدن وارد کند، همچنین غذاهایی بخورید که ویتامین K و ویتامینهای B را وارد بدن شما بکند چون تعداد باکتریهای سازنده این ویتامینها در دوران مصرف آنتی بیوتیک کم می شود.

لیست مواد غذایی که باید هنگام مصرف آنتی بیوتیک خورده شود:

1- غذاهای پروبیوتیک بخورید.

این مواد غذایی حاوی باکتریهای پروبیوتیک ( باکتریهایی که برای بدن مفید هستند) می باشند. این باکتریها در مواد غذایی که بصورت تخمیری تهیه می شود خیلی زیادند مثل کیم چی ( برای اطلاعات بیشتر در مورد کیم چی کلیک کنید) یا ساورکرات ( نوعی کلم تخمیری) و یا خیار شوری که به روش تخمیری تهیه شود، ناتو که نوعی غذای تهیه شده از سویا به روش تخمیری است ( کلیک برای اطلاعات بیشتر).باکتریهای پروبیوتیک بطور معمول در میوه و سبزیجات وجود دارند ولی بعلت استفاده ازسموم بسیاری از آنها از بین می روند.

(برای اطلاع بیشتر در زمینه پروبیوتیکها کلیک کنید.)

مواد غذایی پروبیوتیک:

 سیر

 پیاز

 سیب 

 موز

تره فرنگی

ماست

کفیر(برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید)

 کیم چی

 ساورکرات

 خیارشور تخمیری

 محصولات تخمیری سویا مانند ناتو و تمپه

شکلات تلخ

 

2- مواد غذایی حاوی ویتامین k مصرف کنید.

ویتامین K1 بیشتر در سبزیجات سبز رنگ و ویتامین K2 در منابع حیوانی وجود دارد.

منابع غذایی سرشار از ویتامینهای k:

اسفناج

جعفری

کاهو

کلم

گل کلم

بروکلی

لوبیا سبز

نخود فرنگی

شلغم

سبزی خوردن

تخم مرغ

جگر

گوشت 

ماهی

توت سیاه

بلو بری

انار

انجیر

گوجه فرنگی

کیوی

3- مواد پروتئینی بخورید.

گوشت ، مرغ، ماهی و تخم مرغ و انواع لوبیا  منابع خوب پروتئین هستند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت به آن نیاز داریم.

4- سیر و پیاز بخورید.

وقتی آنتی بیوتیکها باکتریهای بیماری زا و همچنین باکتریهای مفید را ازبین می برند، محیط برای رشد مخمرهای مضر فراهم می شود مخمرهایی که باعث ناراحتی معده و همچنین باعث عفونت مخمری واژن در زنان می شوند. پس برای ممانعت از این رشد این نوع مخمرها اول توصیه می شود سیر و پیاز بخورید و دوم اینکه چون محیط قندی مناسب برای رشد این مخمرهاست بهتر است شکر  مصرف نکنید.

 

چند نکته مهم:

بعد از تمام شدن دوره مصرف آنتی بیوتیک بهتر است غذاهای فیبر دار بیشتر مصرف کنید زیرا غذاهای فیبردار محیط مناسب برای رشد باکتریهای مفید در بدن را فراهم می کنند.ولی اگر در طول مصرف آنتی بیوتیک خیلی فیبر رژیم غذایی بالا باشد سرعت جذب آنتی بیوتیک کاهش می یابد.پس بعد از اتمام دوره آنتی بیوتیک برای تقویت خود، مواد فیبر دار مصرف کنید.( برای اطلاع بیشتر در مورد فواید فیبر و مواد فیبر دار کلیک کنید)

آجیل و مغزجات

انواع لوبیا وعدس

غلات سبوس دار

بروکلی

نخود فرنگی

بذر کتان

آرتیشو

مارچوبه

 

هنگام مصرف آنتی بیویتک هرگز مصرف نکنید:

گریپ فورت

قرصهای مکمل کلسیم

شکر و موادی که شکر افزودنی دارند.

الکل

 

منابع:

bulletproof

burtsrx

healthline