ماده غذایی

مواد غذایی به موادی مانند شیر،گوشت،برنج،لوبیا،گوجه فرنگی، پرتقال،سیب و غذاهای ترکیبی مثل انواع  خورش، سالاد، سوپ و خوراکها گفته می شود. ما روزانه برای تامین انرژی مورد نیاز بدن، برای ترمیم و  نگهداری بافتها، برای رشدو نمو، برای انجام فعالیتهای حیاتی بدن و برای سالم و زنده ماندن مواد غدایی گوناگونی مصرف می کنیم.

 

ماده مغذی( Nutrient)

مواد غذایی که می خوریم از اجزای بسیار کوچکی تشکیل شده اند که به آن ماده مغذی گفته می شود.وقتی غذا وارد بدن ما می شود هنگام هضم شدن به اجزای بسیار ریزی تبدیل می شود و آنها جذب بدن  می شود. بطور مثال وقتی سیب می خورید؛ هنگام هضم سیب به ویتامین های مختلف، مواد معدنی گوناگون ترکیبات کربوهیدارت و... تجزیه میشودو بعد جذب بدن می شود.

 

انواع مواد مغذی

همه ی مواد غذایی که می خوریم نهایتاٌ در بدن به شش نوع ماده مغذی تجزیه می شوند. مواد مغذی بصورت ترکیبات شیمیایی هستند و هرکدام نقش ویژه ای در بدن ایفا می کنند.شش نوع ماده مغذی عبارتند از:

پروتئین ها

کربوهیدراتها

چربی ها ( لیپیدها)

ویتامین ها

مواد معدنی

آب

 

مواد مغذی انرژی زا

پروتئین ها، کربوهیدارتها و چربی ها مواد مغذی انرژی زا هستند.پروتئین ها در رشد و نگهداری بافتهای بدن، برای حفظ اسیدیته خون و انجام بسیاری از فعالیتهای زیستی نقش بسزایی دارند.کربوهیدارتها در تنظیم قند خون، دفع مواد زائد بدن و ذخیره انرژی اهمیت دارند.چربیها علاوه برتامین انرژی،ویتامین های محلول درچربی و اسیدهای چرب ضروری که نقش ویژه ای در بدن ایفا می کنند؛ را تامین می کنند

 

مواد مغذی محافظ

این مواد شامل ویتامین ها، مواد معدنی و آب هستند. این مواد اگرچه انرژی زا نیستند ولی در انجام واکنشهای بیوشیمیایی بدن نقش عمده و اساسی دارند ویتامین ها نقش بسیار وسیعی و گوناگونی درسلامتی انسان دارند؛ بطور مثال می توان به نقش ویتامین A در سلامت بینایی و سلامت پوست، ویتامین Dدر استحکام استخوانها و دندانها، ویتامین K در انعقاد خون، ویتامین C در سلامت لثه ها و جذب آهن، ویتامینهای B در سیستم عصبی و دستگاه گردش خون و به نقش آنتی اکسیدانی ویتامین E اشاره کرد

آب نیز نقش مهمی در بدن انسان دارد. حلال بسیاری از ترکیبات شیمیایی است و برای تنظیم درجه حرارت بدن و دفع مواد زائد نقش بسزایی دارد. مواد معدنی مثل سدیم ، پتاسیم، آهن، روی ، کلسیم و فسفر، منیزیم و... هرکدام عملکرد ویژه ای در بدن دارند و برای سلامتی لازم و ضروی هستند.