رژیم غذایی مناسب هنگام آلودگی هوا

متاسفانه امروزه شهرهای بزرگ با مشکل آلودگی هوا مواجه هستند و مردم مجبورند بازهم در هوای آلوده به کار و زندگی خود ادامه دهند. آلودگی هوا سلامتی را به خطر می اندازد. باعث بیماریهای ریوی، عفونت سینوسی،آسم، بیماری های قلبی و سکته می شود. همچنین اثرات بسیار نامطلوبی روی جنین دارد. برخی می گویند آلودگی هوا محرک اوتیسم می باشد.

برای اینکه بتوانیم در هوای آلوده سلامت بمانیم چه باید بخوریم؟

هنگام آلودگی هوا باید مواد غذایی بخوریم که ویتامینC ، ویتامینE، بتاکاروتن و امگاسه داشته باشد.

1- ویتامینC

این ویتامین یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که می تواند رادیکالهای آزاد ناشی از آلودگی هوا را نابود کند و مانع ازاثرات سوء آنها در بدن می شود و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.(برای اطلاعات بیشتر در مورد ویتامینC کلیک کنید)

منابع سرشار از ویتامینC: مرکبات (پرتقال، لیمو شیرین، گریپ فوروت،نارنگی)، کیوی، فلفل دلمه،پاپایا، توت فرنگی، گوجه فرنگی، بروکلی،گشنیز و جعفری،کلم

2- ویتامینE

این ویتامین اولین خط دفاعی در برابر آسیب به بافتهای بدن است.(برای اطلاع بیشتر کلیک کنید)

منابع سرشار از ویتامینE: روغن زیتون، تخمه کدو، تخمه آفتابگردان، بادام،فندق، آووکادو،ماهی سالمون، ماهی قزل آلای رنگین کمانی

3-بتاکاروتن

بتا کاروتن یک آنتی اکسیدان قوی و موثر در کاهش التهاب است .در میوه ها و سبزیجات قرمز و نارنجی و همچنین سبزیجات برگی وجود دارد ، دارای خاصیت ضد التهابی و ضد پیری است ،در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. ویتامین A همچنین در سلامت باروری ، سلامت چشم و سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد.

منابع سرشار از بتاکاروتن: هویج ، کلم ، اسفناج ، فلفل قرمز و زرد ، سیب زمینی شیرین ، زردآلو

4-امگا سه

امگا سه قلب را در برابر مضرات آلودگی هوا حفظ می کند. باعث کاهش التهاب و کاهش اثرات استرس اکسیداتیو ناشی از آلودگی هوا می شود.

منابع سرشار از امگا سه: بذر کتان، گردو، ماهی مکرل،ساردین و سالمون، دانه چیا

مواد غذایی بسیار موثر برای مبارزه با اثرات سوء آلودگی هوا:

*بروکلی*

بروکلی توانایی دارد ماده سرطان زا بنزن را از روده ها دفع کند و این خیلی فوق العاده است. قادر به خنثی کردن رادیکالهای آزاد ناشی از آلودگی هواست همچنین توانایی سم زدایی از ریه ها را دارد ضد التهاب نیز هست.

*گوجه فرنگی

کاهش ریسک ابتلا به آسم، تقویت ریه ها و کاهش مشکلات تنفسی و کمک به عملکرد طبیعی ریه ها

*سیب

ضد التهاب، کاهش خطر بیماریهای قلبی عروقی و سرطان

(برای اطلاعات بیشتر در مورد خواص سیب کلیک کنید)

*اسفناج 

دارای ترکیبات شیمیایی که مانع از استرس اکسیداتیو می شوند.التهاب را کاهش می دهند و ضد سرطان هستند.

*بذر کتان*

دارای مقدار زیادی امگا سه و فیتو استروژن، واکنشهای آلرژیک را کاهش می دهد. موثر در کاهش اثرات دود.

(برای آشنایی بیشتر با خواص فوق العاده بذرکتان کلیک کنید)

*زرد چوبه

دارای ترکیبات شیمیایی ویژه ای که توانایی محافظت از ریه ها در برابر آلاینده های سمی،رفع سرفه و سوزش ریه ها را دارد .( نحوه استفاده: مقداری زرد چوبه را در شیرگرم حل کنید و مرتبا بنوشید)

*گشنیز

*هویج

(برای مشاهده خواص هویج کلیک کنید)

*چغندر

چغندر لبویی از مشکلات تنفسی جلوگیری می کند و توانایی سم زدایی از کبد را دارد.

می توانید سیب، هویج و چغندر خام را با دستگاه آبمیوه گیری، آب بگیرید و یک آب میوه ضد آلودگی هوا نوش جان کنید.

(برای مشاهده خواص چغندر کلیک کنید)

*سیر  

سیر ضد نیتروزآمین است.

سه نوشیدنی خوب ضد آلودگی هوا:

شیر را فراموش نکنید.

نوشیدن شیر هر صبح و عصر می تواند از سمیت سرب در بدن شما جلوگیری کند. به این دلیل است که پروتئین موجود در شیر می تواند سرب را به محلول محلول ترکیب کند ، که می تواند مانع از جذب بدن بدن و همچنین خارج شدن آن از بدن شود.

چای سبز، چای زنجبیل

(برای اطلاع از نحوه تهیه چای سبز و چای زنجبیل و خواص آنها کلیک کنید)

منابع:

food.ndtv

timesnownews

standard

news18