آیا خوردن غذاهای سرخ کردنی( Fried Food) مضر است؟

سرخ کردن یکی از روشهای طبخ غذاست که اصولا برای ماهی، مرغ، سیب زمینی، بادمجان و برخی سبزیجات بکار می رود. این روش طبخ در بسیاری از رستورانها و فست فودها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که می دانید سرخ کردن فرایندی است که در تهیه بسیاری از غذاهای ایرانی نیز مورداستفاده قرار می گیرد.با وجودی که غذاهای سرخ شده از نظر بسیاری افراد خوشمزه تر ،مطبوع تر و هوس انگیز است اما به شدت برای سلامتی مضر است.

غذاهای سرخ شده بخاطر جذب چربی مقدار کالری زیادی دارند. همچنین در فرایند سرخ شدن، گاهی از روغنهای جامد استفاده می شود که خود حاوی چربی های ترانس هستند که سلامتی انسان را بخطر می اندازند. گاهی از روغنهای مایع برای سرخ کردن استفاده می شود که بازهم در اثر حرارت چربی ترانس ایجاد می کنند. خوردن سرخ کردنی ها باعث بیماری قلبی، دیابت، چاقی و انواع بیماریهای مزمن  می شود.

اثرات منفی سرخ کردنی ها روی سلامتی انسان:

1- افزایش ریسک ابتلا به بیماریهای قلبی

مصرف غذاهای سرخ شده باعث چاقی، فشار خون بالا وافزایش کلسترول می شود که همه عوامل ایجاد کننده بیماریهای قلبی هستند. مطالعات نشان داده کسانی که سرخ کردنی بیشتر می خورند بیشتر در معرض حملات قلبی قرار می گیرند.

2- چاقی

غذاهای چرب کالری زیادتری دارند چراکه هرگرم چربی وقتی در بدن می سوزد 9 کیلو کالری ایجاد می کند و این در حالی است که یک گرم پروتئین یا کربوهیدرات در بدن 4 کیلو کالری ایجاد می کند. یعنی مقدار کالری حاصل از چربی ها بیش از دو برابر پروتئین یا کربوهیدراتهاست. تولید کالری زیاد مساوی با چاقی است.

3- افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع دو

مطالعات نشان داده مصرف بیش از دوبار در هفته غذاهای سرخ شده، میزان مقاومت به انسولین را در افراد دوبرابر بیشتر از افرادی می کند که کمتر از یک بار در هفته غذای سرخ کردنی می خورند.

4- افزایش خطر ابتلا به سرطان

هنگام سرخ کردن غذا ماده ای به اسم آکریل آمید بوجود می آید، مطالعات نشان داده این ماده می تواند از عوامل ایجاد سرطان باشد. سرطانهایی مثل سرطان تخمدان و سرطان پروستات.

5- افزایش ریسک سکته مغزی

مطالعاتی که سال 2013 انجام شده ( February 2013 CBS News report) نشان داده که خوردن غذاهای سرخ شده می تواند تا حد زیادی درصد احتمال سکته مغزی را افزایش دهد.

 

اگر در مواردی مجبور هستید از فرایند سرخ کردن برای طبخ غذا استفاده کنید حداقل دو نکته را دقت کنید اول اینکه از روغنهایی که به حرارت مقاوم هستند و کمتر در اثر حرارت چربی ترانس ایجاد می کنند استفاده کنید مثل روغن نارگیل یا روغن زیتون مخصوص سرخ کردن، همچنین با حرارت کمتر سرخ کنید. البته این روش خطرات ناشی از سرخ کردنی ها را برطرف نمی کند ولی شاید کمتر کند.

منابع:

Helthline

Livestrong