چین کشوری پهناور با جمعیت فراوان است و بالطبع دارای تنوع غذایی زیاد می باشد.یکی از بزرگترین تفاوتهای غذایی مردم چین با سایر کشورها تفاوت در نوع صبحانه است. برخلاف بیشتر کشورها که نان، کره، پنیر،مربا،غلات،شیرینی، بیکن، شیر ، آب پرتقال و قهوه صبحانه آنها را تشکیل می دهد؛ در چین لبنیات جایگاهی در صبحانه ندارند،حتی در مغازه های محلی شما نمی توانید کره،پنیر، شیر و ماست پیدا کنید. 

یک ضرب المثل چینی می گوید که اگر می خواهید برنده شوید یا رهبر باشید نباید بهترین قسمت روز را از دست بدهید. چینی ها قبل از خوردن صبحانه و قبل از رفتن سر کار در بالکن، پارک یا فضای آزاد ورزش می کنند. آنها صبح خیلی زود به مدرسه و یا سر کار می روند و بطور معمول وقتی برای اینکه دور هم صبحانه بخورند، صحبت کنند یا روزنامه بخوانند ندارند. بیشتر مردم صبحانه خود را حین رفتن سرکار یا در راه مدرسه از فروشندگان خیابانی می خرند و در راه صبحانه می خورند. برای همین فروشندگان خیابانی از صبح خیلی زود کارشان را شروع می کنند صبحانه را با قیمت خیلی ارزان به عابران می فروشند.

انواع صبحانه در کشور چین

1- نوعی فرنی برنج یا Congee ( به زبان چینی  粥 جو joh تلفظ می شود.) 

برنج را با مقدار زیاد آب می پزند بعد بسته به طعمی که می خواهند روی آن ترشی سبزیجات ،توفو ،لوبیا، سس سویا، تخم مرغ و یا گوشت می ریزند.

فرنی برنج یا Congee

گاهی  این غذا را با نوعی نان به نام  یوتیاء 油条 می خورند. یوتیاء خمیری است که در روغن بسیار زیاد سرخ شده است.

2- شیر سویا و یوتیاء (豆浆油条)

یوتیاء که کمی ترد است را در شیر سویا می کنند وقتی کم نرم شد می خورند.

شیر سویا و یوتیاء

3-مَن تائو 馒头

یکی دیگر از صبحانه های محبوب در چین من تائو است. من تائو کلاسیک به رنگ سفید است و از آرد گندم تهیه می شود ، اگرچه به اشکال مختلفی وجود دارد. من تائو  بصورت بخارپز  و نرم است. در شمال چین ، اغلب اوقات به جای برنج ، من تائو با یک وعده غذایی سرو می شود ، و من تائو کبابی نیز یکی ازغذاهای خیابانی پرطرفدار است.

Mántou

4-Bāozi (بآازی 包子) و Jiǎozi (جیازی 饺子)

کوفته هایی است که معمولا با گوشت چرخی یا تخم مرغ یا سبزیجات و یا سو سیس پرشده و آن را در سس سویا می زنند و می خورند.

Bāozi (بآازی 包子)

Jiǎozi (جیازی 饺子)

5- چانگ فِن 肠粉

Chángfěn از آرد برنج درست شده است که با گوشت چرخ کرده و تخم مرغ مخلوط می شود ، سپس روی ورق های بزرگ فلزی بخارپز می شود و یکی از بهترین صبحانه هایی است که در چین می توان از دستفروش ها خرید.

چانگ فِن 肠粉

6- پودینگ توفو (豆花 , dòuhuā) یا دُفا

در شمال چین، مردم دوست دارند پودینگ توفو را شور با سس سویا یا نمک و یا با گوشت بخورند. با این حال ، در جنوب ، مردم دُفا شیرین را با زنجبیل و شربت قند قهوه ای ترجیح می دهند.

(توفو نوعی محصول تهیه شده از شیر سویا است برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.)

豆花 , dòuhuā

7-نودل گندم یا (面条 , miàntiáo)

در شمال چین که محصول گندم بیشتر است نودل گندم را آبپز می کنند و بعد سرخ کرده و خشک می کنند به محصول آماده شده که امروزه در جاهای مختلف دنیا نیز وجود دارد نودل چینی می گویند. به این نودل سبزیجات و ادویه جات مختلف اضافه کرده و مصرف می کنند.

面条 , miàntiáo

8- میفن یا نودل برنج 米粉

نودل برنج یا میفن بیشتر در جنوب چین طرفدار دارد علاوه بر صبحانه، برای شام و یا ناهار هم استفاده می شود. به نودل برنج  سویا، گوشت ویا سبزیجات و مواد دیگر اضافه کرده و میفن تهیه می کنند.

میفن یا نودل برنج 米粉

9- زُنگزی ( 粽子 , zòngzi)

کوفته ی برنج پیچیده شده در برگهای بامبو می باشد که درون آن خمیر لوبیا، یا زرده تخم مرغ، گوشت یا مواد دیگر گذاشته می شود هم بصورت شیرین و هم بصورت شور تهیه می شود. از غذاهای معروفی است که در  فستیوال اژدهای قایق سرو می شود.

粽子 , zòngzi

10-(饺子馄饨 ( Wontons and Dumplings

Wontons و dumplings دو نوع مواد غذایی مشابه هستند که از یک بسته بندی مربع یا گرد (یک پوست خمیر ساخته شده از آرد و آب) و مواد پر شده تشکیل شده است.

Wontons را می توان در یک آبگوشت معطر و آبکی جوشانده ، در بخارپز چوبی بامبو بخارپز کرد ، یا در یک تابه گود با حرارت زیاد سرخ کرد. گاهی اوقات ، wontons ها را نیز با نودل های کمی سرو می کنند تا "رشته های wonton" تهیه کنند.آنها با مواد مختلفی از جمله گوشت خوک ، میگو ، ماهی ، قارچ و سایر سبزیجات در دسترس پر می شوند.

Wonton noodles' is one of the most popular breakfast foods in Guangdong Province

11- پن کیک با تخم مرغ (煎饼 , jiānbĭng) جین بینگ

درون یک خمیر ترد، تخم مرغ نیمرو،ترشی خردل، پیازچه، گشنیز و سس تند می گذارند و بعد آن را در روغن زیاد فرو می برند و سرخ می کنند.

پن کیک با تخم مرغ (煎饼 , jiānbĭng)

12- yum cha  یا  ِDim sum

در اوقات فراغت یا آخر هفته ها در کنار صبحانه ای مفصل متشکل از بشقابهای کوچک و متنوع غذا، چای نیز سرو می شود. چای های گیاهی مختلف مانند چای سبز،چای oolong ، چای jasmine و چای chrysanthemum.

منابع:

internchina

chinahighlights

chinasichuanfood