شیر نارگیل coconut milk

میوه نارگیل دارای پوسته چوبی است و داخل آن خود میوه است که سفید رنگ است و مقدار مایع که به آن آب نارگیل یا coconut water می گویند. شیر نارگیل با آب نارگیل فرق می کند. شیر نارگیل از قسمت سفید رنگ نارگیل تهیه می شود. در بسیاری از کشورها شیر نارگیل بصورت آماده در فروشگاه ها موجود است. مردمان کشورهای آمریکای جنوبی،هاوایی، تایلند و هند در تهیه بعضی از غذاهایشان از شیر نارگیل استفاده می کنند.شیر نارگیل بسیار مغذی است. دارای چربیهای خوبی است که انرژی سلولهای بدن را تامین می کنند، التهاب را کاهش می دهند،قند خون را تنظیم می کنند، سبب درخشان شدن پوست، سلامت مو و ناخن،سلامتی مغز و سیستم عصبی می شوند و حتی به کاهش وزن کمک می کنند.

شیر نارگیل دارای اسید چرب با زنجیره متوسط به نام اسید لوریک است. این ترکیب در شیر مادر هم وجود دارد. لوریک اسید ضد باکتری است و مطالعات نشان داده نقش مهمی نیز در کاهش کلسترول بد خون و تقویت کلسترول خوب خون دارد. از آنجایی که جذب اسیدهای چرب با زنجیره متوسط برای بدن آسان است این چربیها  برای هضم، تولید انرژی و کنترل وزن خیلی عالی هستند. همچنین دارای منیزیم است که نقش مهمی در عملکرد صحیح اعصاب و ماهیچه ها دارد. شیر نارگیل برای قلب عالی است. دارای ویتامینC ،سلنیوم و منگنز است که ایفا کننده نقش آنتی اکسیدانی در بدن هستند. دقت کنید شیر نارگیل از لبنیات نیست و یک شیر گیاهی محسوب می شود.

فواید مصرف شیر نارگیل:

1- شیر نارگیل به کاهش وزن کمک می کند.

شیر نارگیل حاوی (Medium-chain triglycerid (MCTs می باشد که جزء چربیهای سالم محسوب می شوند. این چربیها به راحتی به انرژی تبدیل می شوند. علاوه براین باعث احساس سیری طولانی مدت و کمتر غذا خوردن شده و در نتیجه مناسب برای کاهش وزن و کم شدن اندازه دور کمر هستند.

2- جلوگیری از بیماریهای قلبی

با افزایش HDL (کلسترول خوب) که خاصیت ضد التهابی دارد و کاهش LDL، سبب کاهش تشکیل پلاک در رگهای خونی و مانع از تنگ شدن رگها می شود و از حمله قلبی جلوگیری می کند.

3- تقویت سیستم ایمنی بدن

اسید لوریک موجود در شیر نارگیل خاصیت ضد عفونی کننده دارد و ضد باکتری،ضد قارچ و ضد ویروس است. در یک مطالعه به عده ای از کودکانی که به ذات الریه مبتلا شده بودند علاوه بر آنتی بیوتیک، شیر نارگیل هم داده شد و به عده دیگر فقط آنتی بیوتیک دادند. گروه اول که شیر نارگیل مصرف کرده بودند سریعتر بهبود یافتند. علاوه بر این اسید لوریک در مهار رشد سلولهای سرطانی نیز موثر است.

4- تعادل الکترولیتها در بدن

شیر نارگیل دارای پتاسیم، منیزیم و فسفر است که در تعادل الکترولیتهای بدن موثرند. پتاسیم به حفظ ریتم قلب و عملکرد سالم ماهیچه ها کمک می کند. منیزیم باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و عملکرد طبیعی اعصاب و ماهیچه هاست و فسفر در سلامت استخوان و دندانها نقش دارد. مصرف شیر نارگیل از خستگی، مشکلات قلبی، سکته مغزی و گرفتگی عضلات جلوگیری می کند.

5- جلوگیری از کم خونی

این شیر گیاهی دارای آهن است و آهن ماده معدنی است که در تشکیل گلبولهای قرمز خون نقش دارد.

6- موثر در کاهش درد مفاصل

خاصیت ضد التهابی شیر نارگیل در کاهش درد مفاصل تاثیر دارد و نوشیدن این شیر به کسانی که آرتریت روماتوئید دارند پیشنهاد می شود.

7- سلامت پوست و مو

اگر شیر نارگیل به سر مالیده شود باعث کاهش شوره و کاهش خارش پوست می شود. رطوبت مو را حفظ می کند و از شکننده شدن آن جلوگیری می کند. باعث کاهش چین و چروک پوست و جوان ماندن است برای پاک کردن آرایش صورت استفاده و توصیه می شود. بخاطر خاصیت ضد باکتری که دارد برای برطرف کردن آکنه هم خوب است.

8- دارای خاصیت آنتی اکسیدانی

دارای مواد آنتی اکسیدان است و رادیکالهای آزاد را از بین برده و خنثی می کند و مانع از آسیب رسانی آنها به سلولهای بدن می شود.(برای مطالعه بیشتر در مورد رادیکالهای آزاد و آنتی اکسیدانها کلیک کنید.)

9- تقویت دستگاه گوارش

این شیرگیاهی مناسب برای کسانی است که تحمل لاکتوز ندارندو نمی توانند لبنیات مصرف کنند. (البته شیر نارگیل کلسیم ندارد). این شیر برای تجدید سلولهای روده و جلوگیری از یبوست نیز مفید است.

10- ممانعت از زخم معده

روش تهیه شیر نارگیل در منزل

برای تهیه شیر نارگیل به نصف نارگیل تازه و دو لیوان آب نیاز داریم.

ابتدا نارگیل را از پوست چوبی آن جدا می کنیم.

سپس پوست قهوه ای که روی قسمت سفید است را با چاقو جدا می کنیم.

نارگیل را با چاقو به قطعات کوچک تبدیل می کنیم.

نارگیل خرد شده را در مخلوط کن (میکسر) می ریزیم.

دو لیوان آب اضافه می کنیم.

مخلوط کن را روی دور سریع بگذارید تا خوب میکس شود.

محتویات درون مخلوط کن را درون پارچه صافی بریزد و فشار دهید تا مایع سفید رنگ خارج شود.

اکنون در یک کاسه مایع سفید رنگی داریم که همان شیر نارگیل است و در ظرف مقداری ماده خشک داریم که باقیمانده نارگیل است. می توانیم باقیمانده نارگیل را در پخت کیک و شیرینی یا نان استفاده کنیم.

شیر نارگیل تا 5 روز در یخچال قابل نگهداری است.

 

روش مصرف شیر نارگیل

می توانید شیر نارگیل را با عسل، یا وانیل، شیره افرا و یا پودر کاکائو مزه دار و مصرف کنید.

شیر نارگیل را برای تهیه اسموتی ، میلک شیک،آیس کافی می توان بکار برد.

همچنین از شیر نارگیل ماست و پنیر غیرلبنی تهیه می کنند.

در تهیه برخی غذاهای تایلندی ، هندی و برخی سوپ ها کاربرد دارد.

می توانید برای تهیه oat meal، جو صبحانه را بجای شیرگاو با شیر نارگیل درست کنید.

منابع:

meghantelpner

ballerinichiropractic

healthline

willamettetransplant