شاید تصور کنید که سیاه دانه فقط در مغازه های عطاری کشورما پیدا می شود یا نهایتاً در چند کشور آسیایی شناخته شده است ولی این طور نیست سیاه دانه با معادل انگلیسی  Kalonji ، Black seed و Nigella sativa درسایر کشورهای دنیا شناخته می شود و مطالعات زیادی در مورد خواص سیاه دانه و اثرات مثبت سیاه دانه و روغن سیاه دانه روی سلامتی انسان انجام شده است.

یکی از ویژگیهای مثبت این دانه های سیاه و کوچک این است که مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارند. آنتی اکسیدانها ترکیبات شیمیایی مفیدی هستند که می توانند با رادیکالهای آزاد مبارزه کنند و آنها را از بین ببرند و غیرفعال کنند و بدین ترتیب مانع استرس اکسیداتیو شوند.   (برای اینکه بدانید آنتی اکسیدان، رادیکال آزاد و استرس اکسیداتیو چیست کلیک کنید)

 

یکی از انواع آنتی اکسیدانهایی که در سیاه دانه و روغن آن یافت می شود  thymoquinone است این آنتی اکسیدان خاصیت ضد سرطانی دارد و تحقیقات نشان داده که می تواند در کنترل برخی سرطانها مثل سرطان مغز، سرطان سینه و سرطان خون موثر باشد.( منبع medicalnewstoday)

 

امروزه خیلی ها دچار درد مفاصل،آرتروز و آرتریت روماتوئید هستند و این درد زندگی رومزه آنها را تحت تاثیر قرار داده است. طبق مطالعات انجام شده در سال 2016، مصرف سیاه دانه و روغن آن می تواند در کاهش درد مفاصل موثر باشد. ( هم بصورت خوراکی و هم مصرف موضعی)  (برای مطالعه در مورد آرتریت روماتوئید،آرتروز و رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به آرتریت کلیک کنید.)

 

مصرف موضعی روغن سیاه دانه برای نرم، لطیف و مرطوب کردن پوست مناسب است همچنین مطلعات انجام شده در سال 2013 نشان داده مصرف روغن کالونجی(سیاه دانه) می تواند شدت اگزما را کم کند. علاوه بر این بخاطر داشتن خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی در بهبود آکنه موثر است. برخی تحقیقات (سال 2012)نیز نشان داده که ممکن است در درمان پسوزریاسیس موثر باشد. از مخلوط یک لیوان آب لیمو شیرین و نصف قاشق روغن سیاه دانه می توان برای  درخشش پوست، برطرف کردن لک و بهبود آکنه استفاده کرد. همچنین مخلوط سرکه و روغن سیاه دانه را می توان برای برطرف کردن دانه های سرسیاه یا سرسفید پوست بکار برد.                     

 (برای مشاهده روشهای مراقبت از پوست کلیک کنید)

 

روغن سیاه دانه می تواندباعث تقویت مو شود و از ریزش موها جلوگیری کند.(مطالعه بیشتر در مورد مواد غذایی مناسب رشد مو)

 

سیاه دانه و روغن آن دارای خاصیت ضد درد هستند. برای برطرف کردن سردرد می توانید پیشانی و اطراف گوشها را با روغن سیاه دانه ماساژ دهید.

 (برای مطالعه بیشتر در مورد انواع سردرد و مواد غذایی که می توانند در برطرف شدن سردرد موثر باشند کلیک کنید)

 

مصرف سیاه دانه و روغن آن می تواند در برطرف کردن آلرژی موثر باشد. توصیه می شود کسانی که آلرژی دارند و عطسه می کنند یا دچار گرفتگی بینی ، آبریزش و خارش بینی هستند سیاه دانه یا روغن آن را مصرف کنند. 

 

سیستم ایمنی را تقویت می کند.

 

برای درمان آسم و مشکلات تنفسی مفید است.

 

برای رفع سرفه و سرماخوردگی مفید است. می توان در یک لیوان آب گرم دوقاشق عسل و نصف قاشق روغن سیاه دانه ریخت و برای درمان سرماخوردگی و رفع سرفه استفاده کرد. کلا معجون عسل و سیاه دانه ترکیب مناسب برای درمان خیلی بیماریهاست. چون خاصیت ضد میکروبی دارد بعضی اعتقاد دارند برای عفونهای سینوسی هم می تواند مفید باشد.                                                             

(برای مطالعه بیشتر برای در مورد راهکارهای رفع سرفه، جلوگیری از سرماخوردگی و رفع آبریزش بینی کلیک کنید.)

 

برای برطرف کردن درد معده مفید است. می توان نصف قاشق روغن سیاه دانه را در یک لیوان آب گرم یا یک لیوان شیر ریخت و روزی دو بار مصرف کرد تا معده درد تسکین یابد.

 

در کاهش فشار خون موثر است.(برای مطالعه روشهای دیگر کاهش فشار خون کلیک کنید.)

 

در حفظ سلامت کلیه ها موثر است و مانع تشکیل سنگ کلیه می شود. (پنج گام برای جلوگیری از سنگ کلیه)

 

می تواند باعث کاهش کلسترول بد خون شود. (روشهای کاهش کلسترول کلیک کنید)

 

سیاه دانه برای بیماران مبتلا به دیابت مفید است.

 

از آسیب به کبد و عوارض کبدی جلوگیری می کند.(برای اطلاع در مورد کبد چرب کلیک کنید)

 

نکته:

ازمصرف زیاد ار حد سیاه دانه یا روغن آن خود داری کنید.

 چون مصرف سیاه دانه می تواند باعث انقباضات رحمی شود شاید برای زنان باردار مناسب نباشد.

 

منابع:

medical news today

very well health

health line

gyanunlimited