با افزایش سن چه تغییراتی در زندگی اتفاق می افتد؟

به مرور با گذشت روزها و سال ها کم کم انسان دچار تغییراتی می شود این تغییرات می تواند جسمی باشد و هم می تواند تغییرات روحی و عاطفی باشد؛ مثل بازنشستگی و از دست دادن شغل، از دست دادن دوستان و عزیزان. انسان هرچه آگاه تر باشد و با مسائل آگاهانه تر برخورد کند می تواند زندگی خود را بهتر مدیریت کند. اگر سبک زندگی صحیحی را دنبال کنیم می توانیم سلامت جسمی و روحیه خود را حفظ کنیم و سالم تر و شادابتر زندگی کنیم.

1- توجه به رژیم غذایی

در دوران سالمندی توجه به داشتن رژیم غذایی و عادتهای غذایی سالم بسیار مهم است. با افزایش سن سرعت متابولیسم کندتر می شود. رژیم غذایی باید سرشار از فیبر، میوه و سبزیجات تازه، غلات سبوس دار و مواد پروتئینی باشد. پیروی از رژیم غذایی سالم از بسیاری از بیماریها مانند دیابت، فشار خون، بیماریهای قلبی عروقی، آرتروز و برخی بیماریهای دستگاه گوارش جلوگیری می کند.همچنین بایستی به مقدار  کافی آب بنوشند تا پوست شادابتری داشته باشند و بهتر است غذا را در کنار افراد خانواده، دوستان یا همسایه ها میل کنند.

2-ورزش کردن

تحقیقات نشان داده ورزش کردن نفش مهمی در افزایش طول عمر دارد.اگر تا حالا ورزش نکرده اید ناراحت نباشید هیچ وقت برای شروع کردن دیر نیست. حتی آنهایی که در 70 سالگی ورزش کردن را شروع می کنند از مزایای خوب آن بهره مند می شوند.ورزش کردن به ترشح هورمون اندروفین، جلوگیری از زوال عقل و از دست دادن حافظه،کاهش دردهای مزمن،افزایش توده عضلانی، کیفیت خواب بهتر،انعطاف پذیری، تعادل و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. بهتر است همراه دوستان یا افراد خانواده ورزش کنید یا به کلاسهای ورزشی بروید و گروهی ورزش کنید. ورزش اثر فوق العاده ای روی سلامتی بدن و بهبود روحیه دارد.

3-مغز خود را فعال نگه دارید.

علاوه بر ورزش جسمی، مغز نیز به ورزش فکری نیاز دارد. می توانید جدول کلمات یا جدول اعداد حل کنید، بازی فکری انجام دهید،  آموختن یک زبان جدید یا یک مهارت جدید را شروع کنید.کتاب،روزنامه و مجله بخوانید.

4- وقت خود را برنامه ریزی کنید.

بی هدف روزتان را شب نکنید. برای روزهایتان برنامه داشته باشید. هدفی را دنبال کنید. سعی کنید مفید باشید. با دوستان یا افراد خانواده یا با گروه های گردشگری به مسافرت بروید. می توانید خاطرات و تجربیات خود را بنویسید. موسیقی یا زبان جدید یاد بگیرید. به تاتر و کنسرت بروید.در انجمن ها و موسسات خیریه عضو شوید و به کارهای انسان دوستانه مشغول شوید یا عضو یک سازمان مردم نهاد (NGO) شوید و فعالیت کنید.

5-پیشگیری بهتر از درمان است.

طبق برنامه منظم به پزشک مراجعه کنید و آزمایشات لازم برای بررسی سلامت جسمی انجام دهید. خانه و محیط زندگی خود را ایمن کنید. جاهایی از خانه که امکان سرخوردن، افتادن یا برق گرفتگی وجود دارد را ایمن کنید. 

برای مطالعه بیشتر می توانید از لینکهای زیر استفاده کنید:

بهترین ورزش برای حفظ سلامت و عملکرد مغز

بدترین غذاها برای مغز و حافظه

ده ماده موثر برای جلوگیری از پیری پوست

سه نکته برای دیرتر پیر شدن

 

منبع:

aging.com