در جامعه مدرن امروزی خیلی آدمها دچار چاقی شکمی هستند.حتی بعضی ها با وجودی که لاغر هستند اما شکمی برآمده دارند. چاقی شکمی علاوه براینکه از لحاظ ظاهری زیبایی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد؛ می تواند باعث بیماری شود ازجمله بیماریهای قلبی عروقی، کبد چرب و دیابت.

 

راهکارهایی برای ازبین بردن چربی شکمی

1- پرهیز از خوردن شکر و محصولاتی که در تهیه آنها شکر بکار رفته از جمله محصولات قنادی و نوشابه ها و آبمیوه های مصنوعی، این محصولات علاوه بر چاقی شکمی باعث کبد چرب هم می شوند.

2- خوردن مواد پروتئینی بیشتر، مواد پروتئینی متابولیسم را تقویت می کنند و باعث می شوند دیرتر احساس گرسنگی کنیم. ماهی، لوبیا، گوشت بدون چربی، مرغ و تخم مرغ منابع خوب پروتئین هستند.

3- کربوهیدرات کمتر مصرف کنید. البته بهتر است این مواد را اصلا مصرف نکیند:مخصوصا محصولات تهیه شده از آرد سفید(نان سفید،شیرینی،کیک، کلوچه،کوکی و بیسکوئیت)،شکر، آب نبات،کراکر.

4- غذاهای فیبردار مخصوصامنابع غذایی که فیبر محلول دارند بیشتر بخورید در سلامتی شما و سیر نگه داشتن طولانی مدت بسیار تاثیرگذار هستند منابع غذایی که فیبر محلول دارند: سیب، مرکبات،توت فرنگی، گلابی، انجیر،زردآلو،هویج،شلغم، آووکادو،بروکلی،جو، جوی دوسر،سبوس،بذرکتان،تخمه آفتابگردان،فندق، لوبیا، عدس و نخود.

5- سرکه سیب، چای سبز و محصولات پروبیوتیک هم برای رفع چاقی شکمی موثرند.

6- از خوردن مواد غذایی که اسید چرب ترانس دارند به شدت پرهیز کنید: فست فودها،سیب زمینی سرخ شده، روغن جامد، مارگارین، پیراشکی، دونات، خامه غیر لبنی، پیتزای یخ زده، شیرینی ها، پای و محصولات قنادی فریز شده و شورتنینگ ها ( شورتنینگ یا روغن صاف قنادی که در محصولات قنادی، بستنی و خامه غیر لبنی بکار می رود) اسید چرب ترانس باعث افزایش کلسترول بد خون و بیماری قلبی و چاقی شکمی می شود.

7- برای مدتی به مقدار غذایی که می خورید یعنی به کالری دریافتی خود توجه کنید. پرخوری نکنید و سعی کنید بین کالری دریافتی و کالری مصرفی خود تعادل برقرار کنید.

8- ورزش کنید برای داشتن عمر طولانی و سالم زیستن باید تنبلی را کنار گذاشت و ورزش کرد. ورزشهای هوازی مثل دویدن،شنا، تند راه رفتن،طناب زدن، حرکت پروانه،دوچرخه سواری و اروبیک به شما کمک می کنند تا شکمی صاف داشته باشید. 

 

منابع:

Healthline

WebMD

Simle Ways