دلایل مختلفی برای آبریزیش بینی می تواند وجود داشته باشد ولی شایع ترین علت آن سرماخوردگی است.

 

راهکارهایی برای درمان آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی

1- مقدار زیادی آب بنوشید.

نوشیدن آب زیاد باعث می شود مخاط درون سینوس ها غلظتش کمترشده و راحت تر خارج شود ولی کم آبی بدن باعث افزایش غلظت و چسبندگی مخاط و در نتیجه گرفتگی بیشتر بینی می شود.

2- بخور بدهید.

استنشاق بخار گرم به درمان سریعتر آبریزش بینی کمک می کند. می توانید در آب گرم مقدرای اکالیپتوس،نعنا، کاج، رزماری و یا آویشن بریزید و بخور دهید.

3- ویتامین C طبیعی بخورید.

میوه و سبزیجاتی بخورید که ویتامینC فراوان داشته باشند. این ویتامین نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و باعث می شود خیلی زود سرماخوردگی و علائم آن برطرف شود. پرتقال،لیمو شیرین،گریب فورت، کیوی، فلفل دلمه ویتامینC زیادی دارند.(برای اطلاعات بیشتر در مورد ویتامینC و منابع آن کلیک کنید.)

4- چای سبز بنوشید.

چای سبز دارای فلاونوئید است که خواص ضد التهابی دارد و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. شما را از درون گرم می کند و می تواند باعث قطع آبریزش بینی شود.

5- دم نوش های گیاهی مفید هستند.

نوشیدنی های گرم بخاطر گرما و بخار به باز کردن راه های تنفسی کمک می کنند. برخی از گیاهان دارای ترکیبات ضد احتقان هستند و خاصیت ضد التهابی و آنتی هیستامینی دارند مانند بابونه، زنجبیل و نعنا. شما می توانید این هرکدام از این دم نوشهای گیاهی را مایل هستید؛ آماده کنید، قبل از نوشیدن بخار آنها را استنشاق کرده و سپس بنوشید.

6- عسل بخورید.

عسل دارای خواص درمانی زیادی است برای خلاصی از آبریزش بینی مقداری عسل را در شیر ولرم یا آب ولرم بریزید و بنوشید.

7- سیر و پیاز را فراموش نکنید.

سیر و پیاز دارای ترکیبات شیمیایی بنام آلیوم ها و آلل سولفید هستند، این ترکیبات ضد میکروب بسیار قوی محسوب می شوند. می توانید بصورت خام یا پخته و در ترکیب با غذاها سیر و پیاز را مصرف نمائید.(برای اطلاعات بیشتر در مورد ترکیبات شیمیایی گیاهی یا فیتوکمیکال ها کلیک کنید.)

 

منابع:

food.ndtv

healthline