Cherry

گیلاس میوه ای خوشمزه، سرشار از مواد مغذی حیاتی لازم برای یک زندگی سالم و طولانی است. از طرف دپارتمان کشاورزی آمریکا (USDA) یک میوه فوق العاده (super fruit) شناخته شده است. خوردن گیلاس منجر به افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی در بدن می شود.محققان دانشگاه میشیگان،خون و ادرار تعدادی بزرگسال را پس از مصرف گیلاس مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند و متوجه شدند که تا 12ساعت پس از مصرف گیلاس فعالیت آنتی اکسیدانی افزایش می یابد.(این خاصیت برای آلبالو نیز وجود دارد.) از طرف دیگر گیلاس دارای مواد ضدالتهابی است. همچنین سرشار از ویتامینهای A و C، مواد معدنی و فیبر است.خوردن یک فنجان گیلاس می تواند در جلوگیری از بیماریهای مرتبط با افزایش سن و بیماریهای مزمن موثر باشد و همچنین به شما کمک کند خواب راحت و با کیفیت داشته باشید.

اثرات مفید گیلاس برای سلامتی بدن:

1- مفید برای بیماران مبتلا به آرتریت

مطالعات متعددی که در سال 2018 انجام شده است نشان داده گیلاس به علت داشتن ترکیبات پلی فنول و ویتامینC، که خواص ضد التهابی قوی دارند؛ می تواند برای بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید مفید باشد.(برای مطالعه بیشتر درباره آرتریت روماتوئید وکلیک کنید.)

2- کاهش حملات نقرس

بیماری نقرس در اثر رسوب اسیداوریک به صورت کریستال در مفاصل بوجود می آید این بیماری با قرمزی، درد و تورم زیاد در مفاصل همراه است. تحقیقات نشان داده مصرف گیلاس به دلیل داشتن رنگدانه آنتوسیانین که یک آنتی اکسیدان قوی و ضد التهاب است می تواند برای بیماران مبتلا به نقرس بسیار مفید باشد.(برای مطالعه بیشتر در مورد بیماری نقرس کلیک کنید.)

3-ضددیابت

آنتوسیانین موجود در گیلاس خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد مطالعات نشان داده رابطه محکمی بین آنتی اکسیدانهای قوی( مثل آنتوسیانین) و مهار آنزیم های مرتبط با دیابت نوع دو وجود دارد.

همچنین گیلاس دارای شاخص گلایسمی پایینی است و می تواند به تنظیم قند خون و سطح انسولین خون کمک کند.

(برای مطالعه در مورد شاخص گلایسمی کلیک کنید)

(برای مطالعه در مورد رژیم غذایی افراد دیابتی کلیک کنید)

4مفید برای ورزشکاران و کمک به ریکاوری بعد از ورزش

مطالعه که توسط گروه ورزش و توانبخشی دانشگاه Northumbria انجام شد نشان داد مصرف آلبالو و گیلاس در دوچرخه سواران منبع موثری برای تسریع در بهبود ماهیچه ها و جلوگیری از التهاب ناشی از ورزش می باشد. مطالعه دیگری از مرکز تحقیقات علوم ورزشی لندن نیز نشان داد که خاصیت آنتی اکسیدانی آلبالو و گیلاس می تواند به کاهش آسیب استرس اکسیداتیو تولید شده در حین تمرینات ورزشی کمک کند.همچنین مصرف گیلاس می تواند به کاهش شدت درد بعد از ورزش سنگین HIIT کمک کند.

5- تقویت کننده مغز و جلوگیری از آلزایمر

آنتوسیانین موجود درگیلاس و آلبالو می تواند به تقویت عملکرد شناختی مغز و جلوگیری از آلزایمر و ازدست دادن حافظه کمک کند.پلی فنول های موجود در گیلاس به ما کمک می کنند تا اطلاعات جدید را بطور مؤثر پردازش کرده و ارتباط بین مغز و بقیه بدن خود را بهبود ببخشیم. علاوه بر این ، گیلاس یک منبع غذایی خوب سروتونین است ، هورمونی که برای بهبودخلق و خو و کاهش اضطراب شناخته شده است.

(برای مطالعه بیشتر در مورد آلزایمر کلیک کنید)

6-کمک به خوب خوابیدن و مبارزه با بی خوابی

سروتونین موجود در گیلاس با ملاتونین کار می کند تا به شما در خوب خوابیدن کمک کند. مطالعات متعدد نشان می دهد که گیلاس نه تنها به بهبود کیفیت خواب کمک می کند بلکه با اختلالات خواب و بی خوابی نیز مبارزه می کند.

گیلاس همچنین سرشار از تریپتوفان است - هورمونی که به طور گسترده ای برای تحریک خواب شناخته می شود - که با سروتونین و ملاتونین برای تنظیم ریتم شبانه روزی شما کار می کند و به شما در بیدار شدن از خواب کمک می کند.

7- کاهش ریسک بیماریهای قلبی و سکته مغزی

گیلاس سرشار از آنتی اکسیدانهای قدرتمند پلی فنول ، از جمله آنتوسیانین ها ، فلاونول ها و کاتچین ها است که ممکن است با محافظت در برابر آسیب سلولی و کاهش التهاب به سلامت قلب شما کمک کند. همچنین مطالعات آزمایشگاه تحقیقاتی قلب و عروق دانشگاه میشیگان نشان داده مصرف آلبالو در کاهش سکته مغزی موثر است.

8- کاهش ریسک ابتلا به سرطان روده بزرگ

موسسه آمریکایی تحقیقات سرطان (AICR) می گوید ، فیبر غذایی در گیلاس به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ کمک می کند. مصرف فیبر در رژیم غذایی به کنترل وزن کمک می کند. افزایش وزن یک عامل افزایش ریسک ابتلا به سرطان است. مطالعه ای که در دانشگاه ایالتی میشیگان انجام شد،نشان داد موشهایی با رژیم غذایی گیلاس و آلبالو (حاوی آنتوسیانین یا سیانید) در مقایسه با موشهایی که از رژیمهای غذایی کنترل استفاده می کردند ، به میزان قابل توجهی کمتر تومور تولید می کردند. در مطالعه دوم ،این تحقیق روی انسانها انجام شد و نشان داد آنتوسیانین های و سیانید موجود در گیلاس و آلبالو ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.
منابع:

medicaldaily

health.com

cookinglight

bbcgoodfood

 

سایر لینکهای مفید:

خواص توت فرنگی

معجزه سلامتی با قارچ خوراکی

10 دلیل برای خوردن خیار

هندوانه همراه خوب تابستانی

خواص شگفت انگیز گوجه فرنگی

سیر سین سلامتی

پاپایا میوه گرمسیری