روغن کنجد یکی از بهترین جایگزینها برای روغنهای گیاهی است این روغن استخراج نسبتا آسانی دارد. سرشار از مواد مغذی است و می تواند برای حفظ سلامتی بسیار مفید باشد.ازنظر مفید بودن برای سلامتی در رتبه دوم بعد از روغن زیتون قرار دارد. روغن کنجد سرشار از ویتامینهای E و k و دارای اسیدهای چرب غیر اشباع است که برای قلب مفید می باشند. مقدار اسیدهای چرب اشباع کمی دارد. به دلیل خواص زیاد، استفاده از این روغن در رژیم غذایی توصیه می شود.

 

مزایای استفاده از روغن کنجد در رژیم غذایی

1- حفظ سلامت قلب

روغن کنجد به دلیل داشتن اسیدهای چرب غیر اشباع زیاد، می تواند کلسترول بد خون را کاهش دهد و کلسترول خوب را افزایش دهد. همچنین اسیدهای چرب اشباع و مضر برای قلب بسیار کمی دارد. این روغن می تواند فشار خون را کاهش دهد و این ها مواردی هستند که به سلامت قلب کمک می کنند.

2- مناسب برای پوست

این روغن دارای عنصر روی هست که باعث کلاژن سازی و  افزایش خاصیت ارتجاعی پوست، صافی پوست، کاهش لکه های پوستی ناشی از بالا رفتن سن و مانع پیری زود رس پوست می شود. چون از پوست جذب می شود برای ماساژ پوست مناسب است. اگر شب پاها را با روغن کنجد ماساژ دهید بطور طبیعی باعث آرامش و رفع بی خوابی می شود.

3- سلامت و درخشندگی مو

روغن کنجد دارای ویتامین E، کلسیم، منیزیم و فسفر است این موادمغذی باعث تقویت مو و پوست سر می شوند. روغن کنجدسیاه باعث حفظ رنگ طبیعی مو و مانع از ریزش مو می شود. می توانید قبل از حمام مقداری روغن کنجد کف سر خود بمالید و پوست سر و ریشه های مو را با آن ماساژ دهید؛ نیم ساعت صبر کنید و بعد به حمام بروید و موهایتان را با شامپو بشوئید. این کار به سلامت و درخشندگی مو کمک می کند.

4- جلوگیری از دیابت نوع دو

اضافه کردن روغن کنجد به رژیم غذایی باعث تنظیم قند خون و جلوگیری از دیابت نوع دو می شود.

5- تنظیم فشار خون

6- ممانعت از پوکی استخوان

به دلیل داشتن کلسیم و فسفر این روغن به حفظ سلامت استخوانها کمک می کند و مانع از پوکی استخوان می شود.

7- پیشگیری از سرطان، آلزایمر و پارکینسون

رادیکالهای آزاد از طریق هوای آلوده، دود دخانیات،سموم دفع آفات و مواد غذایی وارد بدن می شوند و می توانند باعث انواع سرطان، آلزایمر، پارکینسون، آسیب های عصبی، التهاب و آرتریت شوند. روغن کنجد دارای فیتوکمیکالی بنام Sesamal است که یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود و مانع از آسیب رادیکالهای آزاد به DNA، سلولها و بافتهای بدن و بروز بیماری ها می شود.

8-کاهش التهاب

مس یک ضد التهاب قوی است که در روغن کنجد وجود دارد و باعث کاهش تورم مفاصل، مانع از التهابات دردناک و کمک به تقویت استخوانها و گردش خون می کند. لذا این روغن برای بیماران مبتلا به نقرس و آرتروز و آنواع آرتریتها توصیه می شود.

9- سلامت روده بزرگ

این روغن سرشار از لیگنان است که مانع از سرطان کلون می شود.

10- بهداشت دهان و دندان

با قرقره کردن این روغن در دهان، دندانهای سفید تر وسالم تر خواهید داشت. پلاکهای دندانی کم می شود.یک ضد باکتری قوی است و باکتری های نامطلوب دهان و دندان را ازبین می برد و به سلامتی دندان و لثه کمک می کند.

11- مناسب برای ماساژ نوزادان

ماساژ بدن نوزاد با این روغن در خون رسانی بیشتر، آرامش و خواب بهتر نوزاد موثر می باشد.

12- روغن کنجد برای سرخ کردن و پخت و پز مناسب است.

این روغن با نقطه دود 400 درجه فارنهایت مناسب برای طبخ انواع غذا بدون انتشار مواد مضر در غذا است. اگر به ندرت از روغن کنجد استفاده می کنید و می خواهید طولانی مدت آن را نگه دارید بهتر است در یخچال بگذارید تا طعم روغن عوض نشود یا اصطلاحا تند نشود.

13- روغن کنجد درمان خانگی یبوست است.

14- تسکین اضطراب

تیروزین موجود در روغن کنجد مستقیما با فعالیت سروتنین در ارتباط است و مصرف آن باعث کاهش اضطراب و افسردگی و باعث تقویت روحیه و حال بهتر می شود.

 

منابع:

Organicfacts

Readers

Livestrong