بشقاب غذای شما درهروعده غذایی چه شکلی باید باشد؟

اگر شما به سلامتی خود اهمیت می دهید و می خواهید رژیم غذایی صحیح داشته باشید بهتراست به بشقاب غذای خود درهروعده غذایی توجه کنید. طبق تحقیقات انجام شده بشقاب غذای سالم باید ازسه قسمت تشکیل شده باشد؛ یک قسمت حاوی مواد پروتئینی، یک قسمت حاوی سبزیجات و قسمت سوم شامل مواد سیرکننده و انرژی زا مثل غلات باید باشد.

سبزیجات:

یک دوم (نیمی از) بشقاب غذای سالم را سبزیجات متنوع تشکیل می دهند. همانطور که می دانید سبزیجات به علت داشتن انواع ویتامین،مواد معدنی گوناگون،فیبروفیتوکمیکال ها از اهمیت زیادی برخوردارهستند با توجه به هرم غذایی، روزانه 5 تا 7 سروینگ سبزیجات باید مصرف شود.(برای اطلاعات بیشتر در مورد هرم غذایی و مقدار سروینگ مورد نیاز روزانه کلیک کنید.)

چه سبزیجاتی بخوریم؟

شما می توانید در کنارغذای خود ازانواع سبزی خوردن و سبزیجاتی مثل بروکلی، هویج، گل کلم، لوبیا سبز،نخودفرنگی، چغندر(لبو)، خیار، کاهو، گوجه فرنگی،کلم، کرفس، قارچ،کدو،اسفناج ، فلفل دلمه ای و پیازبصورت خام، بخارپز ویا به شکل سالاد استفاده کنید.

مواد پروتئینی:

یک چهارم ازبشقاب غذا باید حاوی مواد پروتئینی باشد. پروتئین های حیوانی نسبت به پروتئین های گیاهی کامل ترهستند و کیفیت بالاتری دارند. (چون پروتئین های حیوانی همه ی اسید آمینه های ضروری را دارند ولی در پروتئین های گیاهی ممکن است یک یا چند اسیدآمینه ضروی وجود نداشته باشد.)(نکته دوم: بعضی گیاهان اگرباهم مصرف شوند پروتئین کامل می شود مثل عدس و برنج)

کدام مواد غذایی پروتئین دارد؟

پروتئین حیوانی: انواع گوشت قرمز(بهتراست گوشت بی چربی استفاده شود.)، مرغ، ماهی،میگو، تخم مرغ، شیر، پنیرو ماست

پروتئین گیاهی: انواع حبوبات مثل عدس، لوبیا و نخود، توفو(پروتئینی که ازسویا درست شده)

مواد سیرکننده و انرژی زا:

یک چهارم ازبشقاب غذای ما درهروعده غذا باید شامل مواد سیرکننده و انرژی زا باشد. دقت کنید گفته شده یک چهارم، نه اینکه کل بشقاب!

کدام گروه ازمواد غذایی خاصیت سیر کنندگی دارند؟

سیب زمینی یک سیرکننده محسوب می شود همچنین غلات مثل برنج، برنج قهوه ای، جو، ماکارونی، انواع نان( که بهتر است ازنانهایی که از آرد کامل گندم تهیه می شود استفاده شود.)، ذرت، کینوا.

بهتر است از غلات کامل بجای غلات تصفیه شده استفاده شود.

نمونه هایی از بشقاب سالم