یکی از شایع ترین دردها بین مردم سردرد است. علتهای مختلفی برای ابتلا به سردرد وجود دارد.بعضی اوقات سردردها میگرنی هستند. گاهی در اثر تنش و اضطراب بوجود می آیند. بعضی وقتها که سرما می خورید دچار سردرد هم می شوید، گاهی بی خوابی ها و کارزیاد از عوامل سردردهستند. 

غذاهایی که به رفع میگرن کمک می کنند:

سردردهای میگرنی بسیار آزاردهنده هستند گاهی اینقدر شدید هستند که فرد دچار حالت تهوع می شود. هنگام سردردمیگرنی حساسیت به نور زیاد می شود. 

1- اسید های چرب امگا سه 

بعلت خاصیت ضدالتهابی و اینکه می توانند در مواردی مانع از انسداد رگها شوند خوردن مواد غذایی که امگا سه دارند؛ می تواند دردهای میگرنی را کم کند. منابع غذایی که امگا سه دارند:

بذر کتان

گردو

گل کلم 

میگو

سویا

توفو

ماهی های آب سرد مانند: سالمون، ماهی کاد و ساردین

کلم بروکسل

2- ویتامین B2 یا ریبوفلاوین

در بسیاری از مواقع بیماران میگرنی دچار اختلال متابولیسمی در سلولهای مغزی و عضلانی می شوند که می تواند تا حد زیاد به دلیل حملات میگرنی باشد.مصرف غذاهایی که ویتامین B2دارند می تواند متابولیسم را دراین سلولها تقویت کند. اگر به مدت دو،سه ماه  B2 زیادتر مصرف کنید متوجه اثر سودبخش آن در کاهش حملات میگرن می شوید. منابع غذایی سرشاز از ویتامین B2 که برای رفع میگرن مفید هستند:

سویا

اسفناج

برگ چغندر

قارچ

بادام

مارچوبه

تخم مرغ

گوشت بوقلمون

شیر کم چرب

بروکلی

سبزیجات برگ سبز

3- منیزیم

کمبود منیزیم باعث ایجاد اختلال در متابولیسم سلولی می شود و فرد را مستعد ابتلا به میگرن می کند.همچنین منیزیم برای عملکرد منظم رگهای خونی لازم است. تحقیقات نشان داده 50 درصد مبتلایان به میگرن دچار کمبود منیزیم هستند. منابع غذایی سرشار از منیزیم:

تخمه کدو

سبزیجات برگ سبز مثل اسفناج

سویا

تخمه آفتابگردان

بادام هندی 

بادام

کنجد

لوبیا

کینوا

4- کلسیم و  ویتامین D

این دو ماده مغذی در بسیاری از موارد با هم کار می کنند. به طور عمده ، آنها استخوان های قوی و سالم ایجاد می کنند و باعث انقباض منظم عضلات می شوند. هنوز مشخص نیست که چگونه آنها می توانند از میگرن جلوگیری کنند ، اما برخی گزارش ها می گویند که اینها می توانند برای بیماران میگرنی مفید باشند.

منابع خوب کلسیم برای برطرف کردن میگرن:

لبنیات (ماست،  پنیر)

ماهی ساردین

برگ چغندر

اسفناج

کنجد

برخی از منابع خوب ویتامین D برای برطرف کردن میگرن:

ماهی سالمون و ساردین

شیرگاو

تخم مرغ

قارچ

مواد غذایی برای رفع سردردهای عصبی:

کوآنزیم Q10 یک آنتی اکسیدان قوی است که سلولهای بدن را از رادیکالهای آزاد استرس زا حفظ می کنند. منابع غذایی حاوی Q10 که درکاهش سردردهای عصبی موثرندعبارتند از:

بروکلی

ماهی مکرل

ماهی تن

گل کلم

تخم مرغ

مواد غذایی برای برطرف کردن سردردهای هورمونی

سردردهای هورمونی مانند میگرن بیشتر یک طرف سر را درگیر می کند. وقتی در زنان هورمون استروژن در دوره ماهیانه شان افت می کند ممکن است دچاراین سردردها شوند. برای این نوع سردردها نیز مواد غنی از منیزیم مفید است مانند:

موز

کنجد

تخمه آفتابگردان

سیب زمینی شیرین

مواد غذایی مناسب برای سردردهای ناشی از سرماخوردگی

هنگام سرماخوردگی بدن مقدار زیادی نمک و آب ازدست می دهد و بدن دهیدراته می شود و این عاملی برای سردرد خواهد بود. میوه هایی مانند هندوانه، طالبی، توت فرنگی،گریپ فورت و آناناس و همچنین آب سبزیجات اثر بخش هستند. همچنین نوشیدن آب برای تسکین این نوع سردرد سودمند است.

رفع سردرد cluster

علت این نوع سردرد ناشناخته است گفته می شود بیشتر بعلت اختلال در ساعت بیولوژیک بدن است. برای رفع این سردرد پیشنهاد می شود:کمپرس آب سرد کنید. سعی کنید بخوابید. آب کافی بنوشید. منیزیم و ب کمپلکس می تواند مفید باشد. چای و قهوه که کافئین دارد نیز می تواند مفید باشد.

رفع سردرد سینوسی

برای این نوع سردردها پیشنهاد می شود از دستگاه بخور استفاده کنید و هوای مرطوب تنفس کنید.مایعات زیاد بنوشید. بینی خود را با اسپری آب نمک بشوئید.

 

منابع:

Enkiverywell

Emedicinehealth