وقتی درمورد خاصیت هویج صحبت می شود؛ بیشتر مردم می گویند خوردن هویج برای تقویت بینایی بسیار مفید است و کاملا درست می گویند. اما فقط این نیست این گیاه نارنجی رنگ که به راحتی و ارزان در اختیار همه قرار دارد دارای خواصی فوق العاده است، سرشار از ویتامین های گوناگون، موادمعدنی و آنتی اکسیدان است. 

ارزش تغذیه ای هویج:

هویج منبع خوبی از بتاکاروتن، فیبر، پتاسیم و آنتی اکسیدانهاست. مقدار کالری کمی دارد و خوردن آن باعث چاقی نمی شود.

هر 100 گرم هویج دارای :

41 کالری

88% آب

0.9 گرم پروتئین

9.6 گرم کربوهیدارت

4.7 گرم قند

2.8 گرم فیبر

0.2 گرم چربی

همانطور که مشاهده می کنید مقدار پروتئین و چربی هویج کم است. فیبر بالایی دارد که اثر مهمی در کاهش کلسترول بد خون و تنظیم قند خون و سلامت روده ها دارد. نکته مهمی که در مورد قند موجود در هویج قابل ذکر است شاخص گلایسمی (Gl) قند موجود درهویج خام کم است و این بدان معنا است که این قند برای افراد دیابتی مضر نمی باشد.

*** توضیح در مورد شاخص گلایسمی(Gl): شاخص گلایسمی در واقع سرعت جذب قند مواد غذایی را نشان می دهد وقتی شاخص گلایسمی بالا باشد یعنی این خوراکی به سرعت قند خون را بالا می برد و نوسان در قند خون ایجاد می شود ولی وقتی شاخص گلایسمی پائین باشد یعنی قند به تدریج جذب می شود و این برای بیماران دیابتی بسیار مناسب است چون باعث بهبودسطح گلوکز خون می شود و همچنین مقاومت به انسولین را کم می کند.شاخص گلایسمی خوراکی ها در مقیاس 0 تا 100 تعیین می شود. شاخص گلایسمی هویج خام 16 است ولی هویج پخته شاخص گلایسمی بالاتری دارد و پوره هویج شاخص گلایسمی 60 دارد.

ویتامین ها و مواد معدنی  و ترکیبات موجود در هویج

بتا کاروتن: بتا کاروتن موجود درهویج در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و نقش مهمی در بهبود سلامت بینائی و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. ( وقتی هویج پخته شود جذب بتا کاروتن 6.5 برابر افزایش می یابد.)

بیوتین: از گروه ویتامینهای B است که نقش مهمی در متابولیسم چربی ها و پروتئین ها دارد.

ویتامین K1: ویتامین مهم برای انعقاد خون و همچنین تقویت استخوانها

پتاسیم: کنترل فشار خون ( هویج از منابع خوب تامین کننده پتاسیم است)

آلفا کاروتن: یک آنتی اکسیدان است و مثل بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می شود.

لوتئین: آنتی اکسیدانی به رنگ زرد و نارنجی که نقش مهمی در سلامت چشم دارد.

لیکوپن: آنتی اکسیدانی به رنگ قرمز که خطر سرطان و ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش می دهد.

هویج و اثرات آن در سلامتی 

1- تقویت سیستم ایمنی بدن:

مواد مغذی، ویتامینهای Aو C و آنتی اکسیدان های موجود درهویج نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند و مانند سد در برابر میکروبها عمل می کنند وقتی سیستم ایمنی بدن قوی باشد دچار بیماریهای شایع و واگیردار مانند سرماخوردگی و آنفولانزا نمی شویم یا اگر سرما بخوریم سریعتر بهبودی حاصل می شود. 

2- داشتن پوست شاداب و درخشان

اگر احساس می کنید شادابی پوستتان از دست رفته و علائم پیری ظاهر شده، هویج بخورید و شادابی را به پوست خود برگردانید. بتاکاروتن و آنتی اکسیدانهای موجود در هویج باعث می شود:

چین و چروک پوست از بین برود و پوست سالم و الاستیک داشته باشیم.

پوست درخشان شود.

لکه های پوستی برطرف شود. با نوشیدن آب هویج یا گذاشتن ضماد آن روی پوست، لکه ها و اسکارهای ناشی از جوش از بین می رود.

اگر از خشکی پوست رنج می برید هویج بخورید.(بخاطر پتاسیم زیاد هویج)

برای حفاظت از پوست در برابر اشعه آفتاب هویج بخورید.

3-حفظ سلامت و شادابی مو

ویتامینهای حیاتی که در هویج وجود دارد باعث تقویت و درخشندگی مو می شوند.

4- حفظ سلامت دندانها

هویج یک مسواک طبیعی است جویدن هویج خام پلاک های دندانی و ذرات باقی مانده غذا را ازبین می برد و باعث درخشندگی بیشتر دندانها می شود.

5- حفظ سلامت و تقویت بینائی

بتاکاروتن موجود در هویج به ویتامین A تبدیل می شود.

ویتامین A ازمواد سازنده ی پیگمانهای سلولهای شبکیه چشم می باشد. همچنین باعث تقویت دید شبانه می شود.

 کمبود ویتامینA باعث کاهش دید درشب (شبکوری) و خشکی بافت ملتحمه چشم (Xerophtalmiu) می شود. همچنین این ویتامین چشم را در برابر بیماریهایی که با افزایش سن بوجود می آیندمثل آب مروارید حفظ می کند.

6- کاهش ریسک ابتلا به سرطان

بعلت وجود آنتی اکسیدانهای زیاد و فیبر، اگر هویج مرتب خورده شود از سرطان کلون، ریه، پروستات، معده و سرطان سینه جلوگیری می کند.

7- پیشگیری ازسکته مغزی

یک مطالعه در دانشگاه هارواد به مدت 8 سال روی 90 هزار زن انجام شد و نتیجه نشان داد افرادی که هفته ای 5 بار هویج می خوردند نسبت به کسانی که خیلی کم هویج می خوردند، ابتلا به سکته مغزی در آنها دوسوم  کمتر شده بود.

8- کاهش کلسترول بد خون و تنظیم قند خون

به دلیل داشتن فیبر محلول،فیبر محلول وقتی بصورت ژل در می آید چربی را بلوکه می کند و نمی گذارد چربی های زیادی هضم و جذب بدن شود.فیبر محلول باعث جذب آرام قند خون و تثبیت قند خون می شود.

9- کمک به حفظ ریتم قلب

به دلیل داشتن پتاسیم، فشارخون را کنترل می کند. همچنین پتاسیم برای انقباضات عضلانی لازم است از جمله برای  نگه داشتن پمپاژ قلب با سرعت ثابت و حفظ ریتم قلب لازم می باشد.

10-بیرون راندن سموم از بدن

هویج به خروج سموم از بدن کمک می کند و اعتقاد براین است که باعث کاهش چربی کبد و درنتیجه عملکرد بهتر کبد می شود. مخصوصا ترکیب هویج با سبزیجات برگ سبز مانند آرگولا یا اسفناج اثر فوق العاده ای در بهبود عملکرد کبد دارد.

آرگولا

منابع:

tasteofhome

guidedoc

healthline