بیماری آرتریت:

در این بیماری مفاصل دچار التهاب، درد و تورم می شوندو به سختی حرکت می کنند.

علت ابتلا به آرتریت:

1- افزایش سن یا کار کشیدن زیاد از حد و یا نادرست از مفاصل

2- عفونت مفصلی

3- شکسته شدن استخوان در محل مفصل

4- رخ دادن بیماری خود ایمن، یعنی سیستم دفاعی بدن بجای دفاع کردن از بدن، خودش به بدن آسیب می رساند.

انواع آرتریت:

آرتریت انواع بسیار گوناگون و متنوعی دارد اما برخی از آنها شایع تر هستند:

1- استئو آرتریت یا آرتروز

2- آرتریت روماتوئید 

3- آرتریک چرکی

4- آرتریت نقرسی (نقرس)

 

استئو آرتریت یا آرتروز 

در این بیماری بعلت کار کشیدنهای زیاد از حد یا نادرست یا به خاطر افزایش سن و یا کشیدگی و پارگی غضرو فها رخ می دهد. ابتدا غضروفها خاصیت انعطاف پذیری شان را ازدست می دهند بعد سائیده و نازک می شوند. در این حالت مفاصل دردناک می شوند و به سختی حرکت می کنند. آرتروز بیشتر در مفاصل دست، زانو،ران، ستون مهره ها و گردن ایجاد می شود.

 

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی

روماتوئیدیک بیماری خود ایمن است. مایع مفصلی دچار حمله سیستم ایمنی قرارمی گیرد و ملتهب می شود. به غضروف آسیب می رساند و بعد از مدتی مفصل تغییر شکل می دهد. درد و تورم، محدودیت حرکتی و تغییر شکل مفاصل نتیجه این بیماری است.

آرتریت عفونی

در این بیماری میکروب باعث عفونت در مفاصل می شود و غضروف را تخریب می کندو اگردرمان نشود ممکن است به استخوانها هم آسیب برساند.تورم حاد، قرمزی، حرارت، دردناکی مفاصل و تب ولرز از علائم این بیماری است که سریعا برای درمان باید اقدام شود.

آرتریت نقرسی

افزایش اسید اوریک خون باعث نقرس می شود، اسید اوریک بصورت کریستالی در مفاصل رسوب می کند و باعث التهاب ناگهانی مفصل،قرمزی، تورم و گرمی و درد شدید می شود.نقرس در مردان شایع تر است.

 

درمان آرتریت:

برای درمان انواع آرتریت علاوه بر مراجعه به پزشک و دارو درمانی که بسیار ضروری است گاهی فیزیو تراپی یا حتی جراحی لازم است؛ اما در کنار آن تغییر سبک زندگی نیز مهم است . انجام ورزشهایی مثل یوگا،تای چی و آب درمانی توصیه می شود. کاهش وزن و نگه داشتن وزن در حد ایده ال لازم می باشد و نکته مهم توجه به رژیم غذایی است برای مبتلایان به انواع آرتریت بسته به نوع آرتریت رژیم غذایی در نظر گرفته شده است. مواد غذایی با آنتی اکسیدان فراوان مثل انواع میوه ها و سبزی های تازه توصیه می شود از گوشت قرمز و غذاهای سرخ کرده و فراوری شده باید پرهیز کرد.در پستهای بعدی در این هفته به بررسی رژیمهای غذایی مناسب برای این بیماران می پردازیم.

 

منابع:

Healthline

ایران ارتوپد