رژیم های غذایی و اصول تغذیه صحیح

سالاد سبزیجات روسی

از آنجایی که برای تهیه این سالاد از سبزیجات استفاده شده است سالاد از نظر تغذیه ای ارزشمند است و شما به راحتی و در مدت زمان کوتاهی می توانید این سالاد را درست کنید و به عنوان یک شام ساده سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه سالاد سبزیجات روسی

سیب زمینی متوسط  پخته شده و مکعبی خرد شده 3عدد

هویج متوسط  پخته شده 2 عدد

پیاز خرد شده 3/4 لیوان

خیار شور متوسط  3-4 عدد

نخود فرنگی پخته یا کنسرو شده 200 گرم

شوید تازه ریز خردشده 1/4 لیوان

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

12 روش برای داشتن سبک زندگی سالم تر

منظور از سبک زندگی چیست؟

شما دارای یکسری علایق، عقاید و باورها هستید که آنها روی شیوه رفتار و روش زندگی شما و همچنین روی رفتارهای اجتماعی شما اثر می گذارد و سبک زندگی شما را می سازد. 

12 قدم موثر برای داشتن سبک زندگی سالم تر:

1- از هر فرصت برای پیاده روی کردن استفاده کنید.

سعی کنید یک یا دو ایستگاه زودتر از اتوبوس پیاده شوید و بقیه مسیر تا خانه را پیاده بروید. ماشین خود را با فاصله ای بیشتر از محل کار یا محل خرید پارک کنید. از پله ها بجای آسانسور استفاده کنید. عصر یک روز تعطیل بجای تلف کردن وقت خود با شبکه های اجتماعی، از خانه بیرون بروید و با دوستانتان قدم بزنید. 

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

سالاد بیبی اسفناج Baby spinach salad

این سالاد بسیار ساده و خوشمزه و از نظر تغذیه ای بسیار ارزشمند است. 

مواد لازم برای تهیه این سالاد

بیبی اسفناج (یکصد گرم)  baby spinach  

انار (یک دوم لیوان)

گردو (یک دوم لیوان)

روغن زیتون

لیمو ترش (یک عدد)

نمک

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

پیشنهاداتی برای درمان رفلاکس معده یا ترش کردن

رفلاکس معده (Gastroesophageal reflux disease (GERD یا Acid reflux

افرادی که از رفلاکس معده رنج می برند ابتدا باید به پزشک مراجعه کنند و اگر مشکل آنها جدی بود طبق دستور پزشک دارو مصرف کنند. در کنار آن نیز باید رژیم غذایی و سبک زندگی خود را کمی تغییر دهند تا مشکل ترش کردن (رفلاکس معده) برطرف شود. کسانی که گاهی ترش می کنند بدون نیاز به دارو و فقط با دقت کردن به رژیم غذایی خود می توانند مشکل را برطرف کنند.دقت کنید رفلاکس معده باید درمان شود وگرنه این بیماری در مدت طولانی می تواند باعث آسیب رساندن به مری شود.

علائم رفلاکس معده

سوزش سردل

سوزش گلو

سوزش قفسه سینه و گاهی اوقات خس خس سینه

علائم آسم

سرفه های مزمن و اشکال در تنفس

مشکل در بلع و فرودادن غذا

نفخ شکم و  آروغ زدن 

ترشح بیش از حد بزاق دهان

فرسایش دندانها

بعضی اوقات عوارضی مانند آسیب مری و زخم شدید بافت در داخل گلو یا سیستم تنفسی ایجاد می شود.

نکته مهم: داشتن هرکدام از علائم فوق دلیل این نیست که شما رفلاکس معده دارید. می تواند یک نشانه باشد. اگر به داشتن این بیماری مشکوک هستید قبل از هرگونه پیش داوری و قضاوت با پزشک مشورت کنید.

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

درمان آبریزش بینی

دلایل مختلفی برای آبریزیش بینی می تواند وجود داشته باشد ولی شایع ترین علت آن سرماخوردگی است.

 

راهکارهایی برای درمان آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

آشنایی با فیتوکمیکال ها و نقش آنها در بدن

منظور از فیتو کمیکال هاچیست؟

منابع غذایی گیاهی علاوه بر مواد مغذی و ریز مغذی دارای ترکیبات شیمیایی هستند که این ترکیبات در گیاهان رنگ و بو و طعم گیاه را حفظ می کنند علاوه براین نقش مهمی درسیستم دفاعی گیاه برعهده دارند. بیش از 5000 رنگدانه در گیاهان بعنوان فیتوکمیکال (Phytochemical) مطرح هستند.فیتوکمیکال ها نقش بسیار مهمی در سلامتی انسان دارند.

انواع فیتوکمیکال ها:

از آنجایی که تعداد و تنوع فیتوکمیکالها بسیار زیاد است طبقه بندهای گوناگون و متنوعی دارند در اینجا به یک طبقه کلی در مورد فیتوکمیکالهایی که فراوانتر هستند اشاره می کنیم.

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

آنتی اکسیدانها و رادیکالهای آزاد

رادیکال آزاد چیست؟

رادیکالهای آزاد، مولکول، اتم یا یونی هستند که در مدار الکترونی خود یک الکترون جفت نشده دارد به بیان ساده تر، رادیکال آزاد یک الکترون کم دارد و حالت ناپایدار دارد برای همین به اتم های دیواره و اجزاء سلول حمله می کند تا از اتم های آن یک الکترون بردارد و به حالت پایدار برسد و این کار باعث آسیب رساندن به سلولهای سالم می شود. 

رادیکالهای آزاد چگونه وارد بدن می شوند؟

رادیکالهای آزاد از طریق هوای آلوده ،دود سیگار، عفونتهای باکتریایی، قارچی و ویروسی، قرارگرفتن در معرض آفتاب (طولانی مدت)، مصرف غذاهای فراوری شده، مصرف الکل، فعالیتهای ورزشی خیلی شدید و نامنظم،سموم دفع آفات،برخی از داروها،استرس،غذاهای سرخ شده وارد بدن ما می شوند. بدن انسان نیز وقتی با ویروس یا باکتری مواجه شود رادیکال آزاد تولید می کند تا مهاجمین را نابود کند و بعد از نابودی باکتریها یا ویروسهای مهاجم، بدن آنتی اکسیدان تولید می کند تا رادیکالهای آزاد باقی مانده را خنثی کند.

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

انار مهمان پرخاصیت پاییز

انار(pomegranate)

انار سمبل فصل زیبا و رنگارنگ پاییز است این میوه خوشمزه و پرخاصیت بومی ایران تا شمال هندوستان است و از دوران باستان در منطقه مدیترانه کشت شده است و اولین بار در سال 1769 توسط مهاجران اسپانیایی به آمریکا برده شد. امروزه انار بطور گسترده ای در خاورمیانه،قفقاز،آسیای مرکزی، جنوب آسیا، شمال آفریقا، منطقه گرمسیر آفریقا، قسمتهایی از منطقه مدیترانه، همچنین در آریزونا و کالیفرنیا نیز کشت می شود. انار از قرن بیستم وارد فروشگاه ها و بازارمیوه اروپا شد.ایران با تولید سالانه 800 هزار تن انار بزرگترین تولید کننده انار دنیاست و هندوستان در رتبه دوم قرار دارد. در ایران شهرهای ساوه،نی ریز و فردوس به ترتیب بزرگترین تولیدکنندگان انار کشور هستند. جالب است بدانید در جنوب شرقی دریای خزر، در 12 کیلومتری شهر بهشهر،شبه جزیره ی میانکاله قرار دارد که از سال 1348 جزء مناطق حفاظت شده قرار گرفته است. در میانکاله باغستان اناری به بزرگی12 هزار هکتار، وجود دارد ؛ که بزرگترین باغ انار خودرو و ارگانیک دنیاست طبق گزارش خبرگزاری فارس،در سال 1397 تنها از 2500 هکتار آن طی 15 روز، 1100 تن انار برداشت شده است.(مطابق گزارش خبرگزاری فارس)

انار و اثرات فوق العاده آن روی سلامتی

انار دارای مقدار زیادی ویتامینC، فولات، پتاسیم، منگنز، ویتامینK و ویتامینE است. 

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی (Food poisoning یا foodborne illness) به علت خوردن غذای آلوده،غذای فاسد و یا غذای سمی بوجود می آید. در واقع باکتری، ویروس، انگل یا سم  موجود در ماده غذایی از شایع ترین علل مسمومیت ناشی از خوردن مواد غذایی می باشد. ارگانیسم های عفونی و سموم می توانند در هریک از مراحل نگهداری،تهیه و آماده سازی، طبخ و توزیع غذا، مواد غذایی را آلوده کنند.علائم مسمومیت غذایی می تواند از چند ساعت تا چند روز و حتی تا چند هفته بعد از خوردن غذای آلوده ظاهر شود. در بعضی مواقع که مسمومیت خفیف باشد؛بدون نیاز به درمان خاص و با مراقبتهای خانگی بهبودی حاصل می شود. ولی در مواردمسمومیت حاد نیاز است به پزشک مراجعه شود و گاهی بستری شدن در بیمارستان نیز لازم است.

علائم و نشانه های مسمومیت غذایی

با توجه به علت مسمومیت غذایی نشانه های مسمومیت می تواند متفاوت باشد، ولی عموما علائم زیر در هنگام مسمویت غذایی دیده می شود:

حالت تهوع

استفراغ

اسهال ( آبکی یا خونی)

دل درد و یا دل پیچه

تب

همچنین سردرد،بی حالی،از دست دادن اشتها، تب بالا و لرز، دردهای عضلانی نیز می تواند از دیگر نشانه های مسمومیت باشد. علائم مسمومیت غذایی ممکن است از چند ساعت بعد از خوردن غذاو نوشیدنی آلوده، یا حتی چند روز بعد از آن شروع شود.

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

سیب دوست سلامتی

سیب میوه ای است که تقریبا در تمام فصول یافت می شود. این میوه خوشمزه بسیار پرخاصیت است. 7500 گونه سیب در دنیا به رنگهای قرمز، زرد و سبز وجود دارد. در لیست تهیه شده از ده تا از سالم ترین موادغذایی که در دنیا وجود دارد سیب رتبه اول است. سیب سرشار از آنتی اکسیدانهای مهم، فلاونوئیدها و فیبر غذایی است.فیتون ها و آنتی اکسیدان های موجود در سیب به کاهش خطر ابتلا به سرطان ، فشار خون بالا ، دیابت و بیماری های قلبی کمک کنند.

ارزش تغذیه ای سیب :

سیب غنی از مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدانها است و به آن nutritional powerhouses می گویند.

سیب دارای مقدار زیادی ویتامینC است که این ویتامین مانند یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و بدن را از آسیب رادیکالهای آزاد حفظ می کند. همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و مقاومت بدن را در برابر بیماریهای عفونی زیاد می کند.

دارای ویتامینA است به سلامت سیستم بینایی و سلامت پوست کمک می کند.

سیب دارای انواع ویتامینB (تیامین،ریبوفلاوین،پیرودوکسین،اسید پانتوتنیک،فولات) است که این ویتامین ها در حفظ گلولبولهای قرمز و در سلامتی سیستم عصبی مهم هستند.

همچنین دارای فیبر غذایی است که به سلامت دستگاه گوارش و کاهش کلسترول بد خون کمک می کند.

دارای پتاسیم، منیزیم، کلسیم، آهن، مس، منگنز و فسفراست.

ترکیبات پلی فنول موجود در سیب، به محافظت از بدن در برابر اثرات مضر رادیکالهای آزاد کمک می کند.

سیب  چربی و کلسترول ندارد ،دارای مقدار زیادی آب است.

ادامه مطلب...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi