رژیم های غذایی و اصول تغذیه صحیح

ویتامین A

ویتامین A از گروه ویتامین های محلول در چربی است. شکل فعال ویتامین A ( رتینول) در غذاهای حیوانی بیشتر ازغذاهای گیاهی یافت می شود. درگیاهان ماده ای به اسم کاروتن وجود دارد که وقتی در بدن انسان جذب می شود به فرم فعال ویتامین A تبدیل می شود.

نقش ویتامین A در بدن

برای ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
leila mostashfi

کم کردن وزن

در جامعه امروزی بسیاری از افراد برای سلامتی و همچنین خوش اندام بودن به دنبال کم کردن وزن و رسیدن به وزن ایده ال هستند. رژیم های لاغری و تحمل گرسنگی زیاد در کوتاه مدت اثر دارد و بعد فرد خسته می شود و نمی تواند رژیم را ادامه دهد. بهترین کار این است که سبک زندگی خود را کمی تغییر دهیم تحرک بیشتر داشته باشیم و فعالیتهای ورزشی را جزء برنامه روزانه خود قرار دهیم همچنین اصول تغذیه صحیح را رعایت کنیم و برنامه ی تغذیه ای مناسب برای خود در نظر بگیریم تا همیشه روی وزن ایده ال بمانیم.

10توصیه برای کاهش وزن سریع و آسان

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
leila mostashfi

محاسبه وزن ایده ال

وزن ایده ال (Ideal Body Weight)

آیا شما از افرادی هستید که به سلامتی و شکل ظاهری بدن خود اهمیت می دهید؟ آیا دوست دارید بدانید وزن ایده ال شما چقدر باید باشد؟ وقتی فردی وزن ایده ال دارد یعنی از لحاظ ظاهری تناسب اندام دارد نه چاق است و نه لاغر. نه تنها چاقی بلکه لاغری زیادهم باعث مبتلا شدن به بیماری می شود. پس بهترین حالت این است که روی وزن ایده ال خود بمانیم و اندامی متناسب داشته باشیم.

 

چگونه وزن ایده ال (IBW) خود را محاسبه کنیم؟

وزن ایده ال یک بزرگسال به عوامل مختلفی بستگی دارد .جنسیت، قد و استخوان بندی از پارامترهای مهم تاثیرگذار در محاسبه وزن ایده ال هستند.

ادامه مطلب...

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
leila mostashfi

چاقی

تعریف چاقی

به افزایش بیش ازحد چربی در بدن چاقی می گویند.با توجه به میزان چربی بدن، نحوه توزیع چربی دربدن و وزن برای قد فرد می توان چاقی را تشخیص داد.

چاقی بالا تنه: چاقی مربوط به ناحیه کمر و شکم است .در این افراد نسبت دورکمر به دور باسن افزایش می یابد. چاقی بالاتنه بیشتر در مردان دیده می شود.

چاقی پایین تنه: چربیها بیشتر در ران و باسن تجمع می کنند. این چاقی درزنان بیشتردیده می شود.

 

ادامه مطلب...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

برنج قهوه ای

تفاوت برنج قهوه ای و برنج سفید چیست؟

همانطور که می دانید برنج یکی از غلات است. برنج سفید و برنج قهوه ای در واقع یک نوع برنج هستند.فقط اگر برنج کمتر پوست گیری شود برنج قهوه ای است و اگر مراحل پوست گیری بیشتر باشد برنج سفید خواهد بود.یک دانه ی برنج چهار لایه دارد؛ لایه ی بیرونی پوسته (Husk) است که خوراکی نیست. لایه بعدی سبوس(Bran) لایه میانی اندوسپرم و لایه درونی گیاهک (Germ) است. برنج قهوه ای یک غله کامل(Whole Grain)محسوب می شود یعنی فقط پوسته(Husk) از آن جدا می شود و سه قسمت سبوس، اندوسپرم و گیاهک را دارد. اما در برنج سفید علاوه بر پوسته، سبوس و گیاهک هم جدا می شود و فقط اندوسپرم باقی می ماند.

اجزای برنج قهوه ای:         

  • سبوس ( داری ویتامینهای گروه B، فیبر، آهن،فسفر،روی،منیزیوم و آنتی اکسیدان)
  • اندوسپرم ( حاوی نشاسته و مقداری پروتئین)
  • گیاهک (دارای پروتئین، آهن، کلسیم و منیزیم، ویتامین B6 ویتامین C)

ادامه مطلب...

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
leila mostashfi

نمایشگاه صنایع غذایی

بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین آلات و صنایع وابسته (28-31 خرداد 1398)

مطابق روال 25 سال گذشته نمایشگاه صنایع غذایی در خرداد ماه برگزار می شود.

 

ادامه مطلب...

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

ویتامین D

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که در طبیعت و در موادغذایی به مقدار بسیار کم یافت می شود ولی پیش سازهای ویتامین D که در پوست وجود دارند قادرهستند با کمک اشعه ماورا بنفش خورشید ویتامین D بسازند. برای همین به آن ویتامین آفتاب هم گفته می شود. مطالعات نشان داده درصد زیادی از مردم کمبود ویتامین D دارند.

 

نقش ویتامین D در سلامتی:

  • حفظ سلامتی استخوان ها و دندان ها
  • تنظیم سطح انسولین و تعادل قند خون و کاهش ریسک ابتلا به دیابت
  • حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن
  • حفظ سلامت مغز وسیستم عصبی
  • کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی
  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان
  • موثر در عملکرد ریه ها و سیستم تنفس
  • کاهش برخی از عوارض در دوران بارداری
  • کاهش تعداد دفعات ابتلا به آنفولانزا

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید..

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

مواد مغذی

ماده غذایی

مواد غذایی به موادی مانند شیر،گوشت،برنج،لوبیا،گوجه فرنگی، پرتقال،سیب و غذاهای ترکیبی مثل انواع  خورش، سالاد، سوپ و خوراکها گفته می شود. ما روزانه برای تامین انرژی مورد نیاز بدن، برای ترمیم و  نگهداری بافتها، برای رشدو نمو، برای انجام فعالیتهای حیاتی بدن و برای سالم و زنده ماندن مواد غدایی گوناگونی مصرف می کنیم.

 

ماده مغذی( Nutrient)

مواد غذایی که می خوریم از اجزای بسیار کوچکی تشکیل شده اند که به آن ماده مغذی گفته می شود.وقتی غذا وارد بدن ما می شود هنگام هضم شدن به اجزای بسیار ریزی تبدیل می شود و آنها جذب بدن  می شود. بطور مثال وقتی سیب می خورید؛ هنگام هضم سیب به ویتامین های مختلف، مواد معدنی گوناگون ترکیبات کربوهیدارت و... تجزیه میشودو بعد جذب بدن می شود.

ادامه مطلب...

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

خواص بذر کتان

بذر کتان (Flaxseed)

دو نوع بذر کتان داریم؛ بذر کتان قهوه ای و بذرکتان طلایی(زرد). هر دو ارزش تغذیه ای مشابه دارند. بذر کتان، دارای موادمعدنی، ویتامین های متعدد و مواد باارزش تغذیه ای بسیار بالا می باشد.

شما می توانید بذر کتان را از سوپرمارکتها تهیه نمایید.

نکته مهم: بذر کتان را باید به صورت بوداده شده تهیه کنید و خوردن بذر کتان خام توصیه نمی شود.

 

اهمیت تغذیه ای بذرکتان     

                                           مقدار فیبر فراوان

                                          منبع غنی امگا سه

                                          دارا بودن لیگنان

                                          دارا بودن کلسیم و فسفر

                                          پروتئین

ادامه مطلب...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

هرم غذایی

هرم غذایی چیست؟

نمودار مثلثی شکلی است که به ما نشان می دهد از هرگروه ماده غذایی ، روزانه چه مقدار باید مصرف کنیم. اولین هرم غذایی سال 1974 در سوئد منتشر شد. به زبان ساده تر، این هرم به شما می گوید که مثلا روزانه چقدر شیر و لبنیات بخورید که نیاز بدن خود را تامین کرده باشید یا مثلا چقدر باید مواد پروتئینی بخوریم که دچار کمبود پروتئین نشویم.

 

شکل 1: هرم غذایی (برای بزرگ نمایی روی عکس کلیک کنید)

ادامه مطلب...

 

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
leila mostashfi