رژیم های غذایی و اصول تغذیه صحیح

مواد مغذی

ماده غذایی

مواد غذایی به موادی مانند شیر،گوشت،برنج،لوبیا،گوجه فرنگی، پرتقال،سیب و غذاهای ترکیبی مثل انواع  خورش، سالاد، سوپ و خوراکها گفته می شود. ما روزانه برای تامین انرژی مورد نیاز بدن، برای ترمیم و  نگهداری بافتها، برای رشدو نمو، برای انجام فعالیتهای حیاتی بدن و برای سالم و زنده ماندن مواد غدایی گوناگونی مصرف می کنیم.

 

ماده مغذی( Nutrient)

مواد غذایی که می خوریم از اجزای بسیار کوچکی تشکیل شده اند که به آن ماده مغذی گفته می شود.وقتی غذا وارد بدن ما می شود هنگام هضم شدن به اجزای بسیار ریزی تبدیل می شود و آنها جذب بدن  می شود. بطور مثال وقتی سیب می خورید؛ هنگام هضم سیب به ویتامین های مختلف، مواد معدنی گوناگون ترکیبات کربوهیدارت و... تجزیه میشودو بعد جذب بدن می شود.

ادامه مطلب...

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

خواص بذر کتان

بذر کتان (Flaxseed)

دو نوع بذر کتان داریم؛ بذر کتان قهوه ای و بذرکتان طلایی(زرد). هر دو ارزش تغذیه ای مشابه دارند. بذر کتان، دارای موادمعدنی، ویتامین های متعدد و مواد باارزش تغذیه ای بسیار بالا می باشد.

شما می توانید بذر کتان را از سوپرمارکتها تهیه نمایید.

نکته مهم: بذر کتان را باید به صورت بوداده شده تهیه کنید و خوردن بذر کتان خام توصیه نمی شود.

 

اهمیت تغذیه ای بذرکتان     

                                           مقدار فیبر فراوان

                                          منبع غنی امگا سه

                                          دارا بودن لیگنان

                                          دارا بودن کلسیم و فسفر

                                          پروتئین

ادامه مطلب...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

هرم غذایی

هرم غذایی چیست؟

نمودار مثلثی شکلی است که به ما نشان می دهد از هرگروه ماده غذایی ، روزانه چه مقدار باید مصرف کنیم. اولین هرم غذایی سال 1974 در سوئد منتشر شد. به زبان ساده تر، این هرم به شما می گوید که مثلا روزانه چقدر شیر و لبنیات بخورید که نیاز بدن خود را تامین کرده باشید یا مثلا چقدر باید مواد پروتئینی بخوریم که دچار کمبود پروتئین نشویم.

 

شکل 1: هرم غذایی (برای بزرگ نمایی روی عکس کلیک کنید)

ادامه مطلب...

 

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
leila mostashfi

غلات کامل

آیا می دانید منظور از غله کامل چیست؟ چرا باید بجای آرد تصفیه شده از آرد غله کامل استفاده کرد؟

غلات شامل گندم، جو، برنج، ذرت، جو دوسر، چاودار و کینوا  می باشند.

 

سبوس

غله کامل شامل سبوس، اندوسپرم و گیاهک است و آرد سفید فقط شامل اندوسپرم است و سبوس و گیاهک از آن جدا شده است.

ادامه مطلب

۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
leila mostashfi

چگونه رژیم غذایی صحیح داشته باشیم؟

هر وقت در مورد رژیم غذایی صحبت می‌شود بیشتر افراد فکر می‌کنند رژیم گرفتن برای لاغر شدن است ولی درواقع رژیم غذایی به نوع تغذیه شما و عادت‌های تغذیه‌ای شما برمی‌گردد. در این مبحث هدف من این نیست که به شما بگویم چه بخورید تا چاق یا لاغر شوید، بلکه هدف این است که به شما خواننده عزیز بگویم  که متد یا روش صحیح غذا خوردن  چگونه است. این رژیم هم به تأمین مقدار کالری موردنیاز بدن توجه دارد و هم به تغذیه سالم. با رعایت رژیم صحیح غذایی وزن ما در محدوده نرمال کنترل خواهد شد و سلامتی ما حفظ می‌شود.

 

با توجه به قد و وزن شما و نوع فعالیت‌هایی که در روز انجام می‌دهید؛ مقدار نیاز روزانه شما به کالری مشخص  می‌شود. چنانچه بیش از کالری موردنیاز، کالری دریافت کنید چاق می‌شوید.

نکته مهم دیگر توجه به ورزش است شما برای اینکه بدن سالم داشته باشید علاوه بر تغذیه صحیح باید ورزش را جز برنامه‌های روزانه خود قرار دهید. ورزش بدن و روح شمارا سالم نگه می‌دارد.

دقت کنید گرفتن رژیم‌های لاغری خیلی سخت و غیراصولی هم بی‌فایده و موقتی است وبه بدن شما آسیب می‌رساند.

 

نکات مهم  برای  رژیم غذایی سالم و داشتن وزن ایده ال:

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید.

۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
leila mostashfi

مقدار فیبر موجود در منابع غذایی

با توجه به اهمیت فیبر غذایی در سلامتی انسان و مقدارنیاز روزانه بدن به فیبر، در جداولی مقدار فیبر موجود در برخی از میوه ها و سبزیجات، غلات ،حبوبات و آجیل ها بیان شده است: 

 

  مردان کمتر از 50 سال مردان بالای 50 سال زنان کمتر از 50 سال زنان بالای 50 سال
مقدار نیاز روزانه بدن به فیبر 38 گرم 30 گرم 25 گرم 21 گرم

 

مقادیر فیبر موجود در میوه ها:

میوه ها مقدار مقدار فیبر برحسب گرم
گلابی  یک عدد متوسط 6
سیب با پوست یک عدد متوسط 4
پرتقال یک عدد متوسط 3.1
موز یک عدد متوسط 3
توت فرنگی  یک لیوان 3
توت سیاه  یک لیوان 8
بلو بری یک لیوان 4
خرما نیم لیوان 5.8
انجیر خشک  نیم لیوان 7.4

 

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
leila mostashfi

فیبر غذایی

وقتی میوه و سبزیجات، حبوبات و غلات مصرف می کنید مقداری فیبر وارد سیستم گوارشی شما می شود. در لوله گوارش انسان آنزیمی که بتواند فیبرها را هضم کند وجود ندارد. برای همین فیبر مدتی در معده می ماند و سپس وارد روده کوچک شده وبعد از آن از طریق روده بزرگ دفع می شود.

حال این سوال مطرح می شود که چرا خوردن فیبر غذایی که در بدن هضم و جذب نمی شود برای بدن لازم و ضروری می باشد؟! 

در مواد غذایی که ما مصرف می کنیم دو نوع فیبر وجود دارد: فیبر محلول  و فیبر نامحلول

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

رژیم گیاه خواری

 گیاه‌خواری:

ازآنجایی‌که میوه جات و سبزیجات دارای مقادیر زیادی ویتامین، کربوهیدرات، فیبر، مواد معدنی و مقدار کمی چربی هستند؛ عده‌ای برای اینکه زندگی سالم‌تر داشته باشند؛ تصمیم می‌گیرند گیاه خوار شوند. عده‌ای دیگر به خاطر اینکه به حیوانات علاقه دارند و کشتن حیوانات را عملی غیراخلاقی می‌دانند ترجیح می‌دهند از گوشت و فراورده‌های حیوانی استفاده نکنند و گیاه خوار می شوند.

جالب است بدانید که گیاه خواران به چندین گروه تقسیم می‌شوند:

 

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید.

۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
leila mostashfi